onsdag 28 september 2011

Höstlöv/träd


Jag funderade, något höstpyssel?? Hm, visst skulle det vara kul att pyssla ett träd med löv. Men att sitta å klippa ut x-antal löv? Nja...låter inte så lockande....att stansa ut x-antal löv? Är det möjligt?

Så jag gick på jakt efter en lövstans :) (hur roligt är inte det ordet!) Jag hittade en för 18€, så jag tvekade en stund. Sen var jag i alla fall tillbaka efter den.

Barnen fick färglägga med höstens färger, grönt, gult, orange och rött på ett papper. När det sedan torkat stansade jag ut löv till respektive barn. Den krånglade lite så jag fixade det själv.

Jag målade en stam på ett papper. Fick veta att det såg ut som en höstkantarell/trattkantarell av mina kolleger. Men hur som helst. Sedan fick barnen rita kvistar på trädet. Och sedan limma dit löv.

Ett helt fantastiskt resultat tycker jag! Enkelt men ändå snyggt. Lövens antal beror på hur intressant det var att färglägga på pappret, jag kunde inte stansa ut fler löv än det var färglagt på pappret.


Det är ett pyssel med flera moment. Först färglägga, sedan torka, sedan stansa, sedan måla kvistar och limma löv. Så pysslet behöver säkert mer än en dag. Om det inte är så att du pysslar med ett barn, eller dina egna barn och kan pyssla lite när som helst på dagen.

måndag 26 september 2011

Älgarna protesterar


Jag hade en idé om ett höstpyssel. En älg av en fot och händer. Jag har sett den någonstans och försökte komma ihåg den. Först stämplade vi en fot, jag försökte placera foten på pappret så att hornen skulle få plats. Sen stämplade vi händer som horn. Jag konstaterade direkt att händerna borde ha varit tvärt om. Men skulle barnet ha fått bestämma så skulle händerna ha varit mitt över älgen, så jag styrde lite. Tycker att det bra kan vara så här. Alla älgar är olika. En älg kommer att få huvudet andra vägen, eftersom foten blev för långt åt ett håll på pappret så hornen måste komma på andra ändan om de ska rymmas.

Ögonen är utstansade ur svart papper och sedan limmade på vitt papper och faktiskt klippta runt. Inget som barnen gjorde själv nej, men ögonen fick barnet limma själv, vilket innebär att älgen har lim över hela nosen, men ögonen är faktiskt på rätt plats :) ...typ

lördag 24 september 2011

Höst-målning

En regnig dag satte jag barnen vid bordet tillsammans med varsin färg och papper. Sedan let jag färgerna rotera. Det fungerade otroligt bra fast de är 1-3 åringar. Jag valde täckfärger/vattenfärger, som jag satte en droppe vatten direkt på färgplattan. På det viset är det lättare för barnen att få färg på penseln, och inte så att penseln kommer direkt från vattenburken till pappret.


Mitt färgval var grönt, gult, orange, lila och rött. Sedan valde jag svart till lövet.

Lövet är en stämpel som jag har gjort själv. Problemet med bilden på stämpeln är att jag har tagit kort på den med min telefon och jag kan inte överföra bilden till min dator för min dator har ingen blue-tooth och telefonen har ingen datorkabel. Så den bilden kommer bara jag får ihop den ekvationen.

Barnen fick själva färglägga stämpeln med en pensel, jag färglade den första gången för att vara säker på att det i alla fall skulle komma lite färg, och så hjälpte jag om jag märkte att det inte gick. Samt tryckte ner stämpeln så att det faktiskt gav tryck. Den sista målningen är ett lysande exempel på ett barn som behövde hjälp med att trycka ner stämpeln. Jag räknar till åtminstone fem stämpeltryck i övre ändan av teckningen, trots att det är bara två som syns tydligt. Vissa barn förstod att trycka hårt, ett barn slog ner stämpeln med kraft, vilket också gav ett bra resultat.

torsdag 22 september 2011

Restpapper - resultat

Jag har tidigare haft ett blogginlägg om restappars pyssel. Jag lovade då att lägga upp resultatet när jag hade bild på det. Nu har jag äntligen en bild!


Barnen som pysslat ska förbli anonyma, därför är deras namn överstrukna. Jag valde att printa ut en namnlapp per barn och limma den på framsidan av pysslet, för att det ska vara lättare att veta vilket barn som pysslat vad. Bra när barnen frågar vilket pyssel de har gjort.

Den lilla pappersbiten är ritad med krita, den mellanstora med tusch och den stora med vattenfärger. Eller täckfärger tror jag att det egentligen är. De stora paletterna. Jag brukar lägga vatten direkt på färgpaletten, då är det lättare för barnen att själva ta färg. Det är fortfarande svårt för barn i 1-3 års ålder att komma ihåg att doppa penseln i vatten, ta färg och sedan måla på pappret. Nu är det bara ett steg att kunna, och när man väl har snurrat penseln så är "vattnet" fullt med färg, så de barn som inte förstår hur man tar färg kommer ändå att få färg på sin pensel.

Klicka på bilden för att få den större!

tisdag 13 september 2011

Grattis 50 år!

En kollega fyllde jämt nu på hösten. Min uppgift var att göra ett kort. I färgerna blått, grått och vinrött. Samt att filifjonkan skulle vara med.

Jag valde att göra filifjonkan vinröd, eller så nära jag kunde komma. Filifjonkan är ett hopplock av olika bitar. Hennes dräkt är klippt ur rött papper. ansikte ur vitt, håret av gult och skorna av svart. Sedan har jag limmar ihop henne och limmat henne på pappret.

Av syster yster fick jag en tidning FYLLD med idéer till kort! Jag bläddrade i den och hittade inspiration till detta kort. Jag valde blått papper och ritade två moln som jag sedan klippte ut. Det blåa pappret är klistrat på det gråa med upphöjda klister-kuddar.

Jag stämplade grattis med brons direkt på det gråa pappret så att det skulle synas i molnet. När jag var klar satte jag 3 rosor i filifjonkans hand med hjälp av karlssons klister (ett lim jag hittade i bokhandeln, tycker namnet är så fint :)).

När jag sedan tittade på kortet tyckte jag att det såg tomt ut i nedre hörnet. Jag ville inte ha siffran där. Men jag kunde inte komma på något som skulle passa in, så till sist så beslöt jag att i alla fall sätta 50 där.

Mottagaren var i alla fall glad att det inte var en guld 50. Inne i kortet skrev jag en dikt, som jag inte har sparad, så den kan jag inte återge.

söndag 11 september 2011

Restpappers-pyssel

Efter pyssel med barnen förra året hade jag en massa pappersbitar och tapetpappersbitar liggande i min "pärm". Samtidigt som barnen visade intresse för att rita på annorlunda papper. Det vill säga, restbitar som var mindre än det vanliga pappret. Jag började fundera, om de skulle kunna använda mina restpappersbitar?

Av en slump passade pappersbitarna perfekt på tapetpappersbitarna (ehm...de första pappersbitarna passade på den första tapetbiten, de andra fick "frisseras" lite).

Jag sparade pysslet till efter sommaren. Barnen har nu fått rita med krita på den lilla biten, med tusch på mellanbiten och med vattenfärger på stora biten. Jag har ännu ingen bild på resultatet. Men det blev riktigt trevligt! Bilder kommer bara jag får hit dem :)

De är sedan limmade på tapetpappret för att ge en bakgrund till pysslet. Jag har också printat ut barnens namn och limmat det på mellanbiten för att veta vilket barn som har gjort vilket pyssel utan att vända på arbetet.