fredag 21 maj 2010

Scrapmoment.com, maj månads utmaning!

Jag surfade in på scrapmoment.com och hittade en utmaning! Tydligen har de en utmaning varje månad, vilket jag inte visste om. Det är roligt med utmaningar så jag kanske borde hålla bättre koll på denna sida :) I alla fall så handlade månadens utmaning om studenten. Det gäller att scrappa ett student- eller examenskort.

Jag blev SÅ inspirerad :D Så nu gäller det bara att hitta någon som behöver ett studentkort ;)

I det här kortet har jag använt en hel hög med tekniker som är nya för mej. Det betyder inte att jag inte vetat om dem, nej, det betyder att jag aldrig använt mej av dem :) Redan innan jag tog mej från datorn till mitt pysselrum så bestämde jag mej för vilken stämpel jag skulle använda (det var enkelt, eftersom jag har endast EN studenten-stämpel) samt att jag skulle använda grön och eventuellt rosor. Samt att detta skulle vara på ett svart kort.

Jag har min symaskin på samma bord som jag använder som pysselbord, därför bestämde jag mej för att jag skulle sy en ram på det gröna pappret. Jag har köpt scrapbook-papper i grönt som jag aldrig använt. Jag köpte det till ett ändamål, men sedan använde jag andra papper i alla fall. Så nu dök jag in i dem! Hittade ett grönt som var så nära det jag tänkt att jag helt enkelt måste välja det! Sedan funderade jag att byta ut rosorna till en ljusare variant av samma mönsters grön. Men så hittade jag dessa rosor, vilka jag tyckte passade alldeles utmärkt till det svarta kortet och mitt färgtema. Flickan ville jag däremot göra lite girlygirl, för att bryta de mörka färgerna. Jag har färglagt hennes klänning med memento-stämpeldyna, samma sak gäller blommorna och nallen. Ansiktet och mössa är färglagt med ProMarker pennor. Hennes skylt (som jag inte kan förstå varför hon har? Någon?) färglade jag med två nyanser av blå memento. Jag färglägger med dem genom att trycka stämpeldynan mot ett återanvändningsbart bakplåtspapper och använder vatten och pensel.

Först ville jag att mössan skulle ha en gul prick, eftersom (i alla fall min) studentmössan har ett studentmärke där. Men sedan bestämde jag att jag ville ha en "diamant" där istället. Resultatet blev bättre! Det kanske syns att jag har försökt ge henne mörkare kinder? Vet inte hur bra det syns på fotot...jag ser det :) Men jag vet var och vad jag ska se på.

Ett Grattis ville jag att det skulle vara med. Det fick gå i grönt, enligt färgtemat. Jag valde att ha den utanpå ros-pappret, för jag tyckte det var snyggare än alternativet att ha det uppe i vänstra hörnet. Jag stack det lite under det gröna, det blev en snyggare helhet på det viset, tycker jag. Den är stämplad med memento stämpeldyna.

Innan jag började valde jag ut tre fjärilar som jag ville ha med på kortet. I slutändan så passade inte alla tre fjärilar så som jag hade tänkt. Men två fick jag in så att jag var nöjd. Jag ville även ha lite bling-bling, så jag satte 3 "diamanter" som går i storleksordning från respektive fjäril. Denna i övre vänstra hörnet.

Denna i nedre vänstra hörnet. De är lite suddiga kort, men jag tycker färgerna blev inte bra om jag använde blixt.

Inuti ville jag däremot inte ha svart. Det ska ju gå att skriva något i kortet! Såklart skulle det gå bra med silverpenna på svart bakgrund. Men jag ville ändå ha en annan färg där inne. Jag valde grönt. Från början ett vitt kopieringspapper som jag färglagt med grön memento stämpeldyna, genom att dra den direkt på pappret. Resultatet blev aningen mörkare än jag hade önskat. Men jag har endast dessa två gröna att välja mellan, och jag ville ha en färgskiftning, så det är allt jag har att välja mellan. Troligen skulle det ha blivit ljusare om jag valt att färglägga pappret enligt samma metod som jag färglade flickan, men vatten och pensel. Men jag tror att det är risk att pappret blir buckligt.

Lite bling även inuti, för att ta med lite av framsidan in i kortet.

Det som var nytt för mej är:
Sömmar på kort
Scrap-papper (eftersom jag alltid använt andra papper)
Fjärilarna
Bling-blinget (jag har använt bling i ett kort på en kurs, men det tänker jag inte räkna med här. Det var styrt pyssel)

Det var en kul utmaning :) Och det var kul att göra ett kort som är helt annorlunda det jag annars brukar göra!

1 kommentar:

  1. Kul att få en så detaljerad beskrivning på hur du gjort. Sen blev det ett väldigt fint resultat! Tack för ditt bidrag och lycka till!

    //Hellen

    SvaraRadera