torsdag 19 mars 2015

3D kyckling

Jag har inte gjort denna sötnis själv. Så egentligen vet jag inte hur den ska göras.

Men om jag ser på bilden jag har tagit så är det en kyckling vars kropp har blivit utriven. Alltså, riven så att den är rundad. Huvud, vingar och huvud.

Näbben är en "helt vanlig näbb", en salmiak vikt på mitten

Benen är en lång pappersremsa vit fram och tillbaka för att skapa ett dragspel.Fötterna är antagligen limmade på i efterhand. Om jag får gissa.

Gräset är ett grönt papper var man har klppt grässtrån.

Montera ihop på ett vitt papper och limma på valfri ram.



Så här utan att veta tycker jag att det verkar något avancerat. Jag har inte själv någonsin rivit ut former, så egentligen vet jag inte hur svårt det är. Men det är säkert tålamodskrävande. Också dragspelsbenen.

Däremot. Vill man göra pysslet med mindre barn så är det väl bara att försöka, det värsta som kan hända är att man måste inse att det inte blir som på bilden. Det kanske inte ens blir något annat än en massa pappersbitar ihopsatta till modern konst :)

Och eftersom det är tålamodskrävande. Ta lite i taget. Äldre barn klarar nog av att avsluta hela projektet. men yngre kanske det är bättre att ta det i etapper för att behålla skaparglädjen och känslan av att lyckas.

Ögonen kan man väl göra lite som man vill med. Antingen måla dit med tusch, eller limma dit en stans-rest (från hålstans) eller ett par såna där kpta ögon som rör sig om man vänder på kycklingen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar