måndag 5 april 2021

En papperspåse

 Bilderna kommer i fel ordning....men jag skriver på telefonen och av någon anledning förstår jag inte hur jag ska få bilderna att samarbeta....

Nåja. Lilla B var med som (st)jälpreda!

Börjar kolla på bilden längst ner alltså! 

Ta ett papper i lämplig storlek. Jag mäter inte så noga, påsen blir den storlek den blir. Jag viker pappret på mitten så att vecket på längs kortsidan. Det blir en längre och smalare påse om man gör tvärtom. Det kan vara en smaksak vad man önskar. Det är frivilligt att ha en ettårig att gå på pysslet medan man pysslar!

Gör ett vik längs, vad som ska bli, bottnet. Jag viker sedan in hörnen så att det är lättare att vika bottnet sedan. 

Öppna bottnet, eftersom jag vikit in små hörn viker sig pappret lättere längs den linjen och det blir som en, typ, 6 hörning. Det är lättare att se på bilden ovan, eftersom jag flyttade på min hjälpreda.

Vik sedan ner mitten av 6-hörningen. Detta blir botten av påsen. Vik så att det är överlappar påsens botten. Vik sedan den andra sidan över. Här är det valbart ifall man vill limma eller tejpa. Jag har inget limstift hemma, så jag valde att tejpa. Man kan även göra både och ifall man jnte litar på sitt limm.

Öppna påsen upptill. Klart!

Jag ville ha en stadigare kant, så jag vek ner påsens kanter. Jag gjorde först ett stöd-vik genom att vika påsen platt och vika ihop den där jag ville ha kanten. Sedan vecklade jag upp påsen och vek in kanten. Jag upprepade en gång till för att få en lägre påse.

Pappret jag använde var ett gammalt kalenderblad som min son fått måla på. 

Beroende på vilken sorts påse man vill ha, hur stabil, tjock eller tunn man vill ha den, så går det att göra med vilket papper man önskar. Jag gjorde presentpåsar till julklappar av julklappspapper. Jag hade bakat kakor och ville att de skulle synas, så jag klippte ett litet hål i pappret, så att det blev lagom där ena sidan skulle vara. Sen satte jag kontaktplast, först från ena sidan, sedan från andra, så att plasten blev ett fönster, men inte klibbade. Jag kan göra ett inlägg om det senare, bara jag minns!









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar