söndag 31 juli 2011

Till en kollega

När en kollega går i pension så är hon värd ett avsked. Med tårta och alla kollegerna samlade. Och såklart blev jag ombedd att tillverka ett kort.

Kortet är inspirerat av vår arbetsplats. Temat på avdelningarna. Jag fick verkligen kämpa för att få kortet litet! Jag ville att proportionerna skulle vara någorlunda rätt. Huset en viss storlek i förhållande till figurerna. Jag började med huset. Och dörren och därifrån fick jag storleken på figurerna.

Tyvärr minns jag inte rimmet som finns i kortet. Ett rim som jag har hittat på själv för att passa mottagaren. Beskrivning på figurerna följer!

Filifjonkan, min frontfigur. Hennes kropp är klippt ur röd kartong, likaså hennes hatt. Ansiktet är klippt ur vitt papper, samma handen (som inte syns här). Håret är presentband som jag frisserat och fått att locka sig lite. Fötterna är klippta ur svart kartong. Sedan limmade jag ihop alla delar. Hon är lite längre än en tändsticka. Jag har inte använt någon modell annat än bilder funna på nätet. Resten har jag gjort på frihand. Detaljerna är ritade förhand.


Dörren är gjord så att den ska passa filifjonkan, eller tvärtom. De behövde i alla fall vara ungefär lika stora. Hon är limmad bakom dörren så att det ska se ut som att hon tittar ut. Detaljerna på dörren är ritade för hand. Handtaget är en rest från en hålstans. Dörren är klippt ur ljusbrun kartong.

Lilla My är utklippt ur röd kartong. Med ansiktet och händer utklippta ur vitt papper, därför är håret inte riktigt samma färg. Jag försökte fixa det så gått det gick. Fötterna är klippta ur svart kartong. Detaljerna är ritade för hand. Hon är lite kortare än en tändsticka.

Hattifnatten, möjligen den mest enkla! Klippt ur vitt papper. Ögonen har jag ritat för hand. Något kortare än en tändsticka.

Mumintrollet. Är klippt ur vitt papper. Benet som är "bakom" och armen som är "bakom" är klippta ur ett skiljt papper. Dels för effekten, men dels för att jag inte skulle ha fått klippt mellan hans ben ordentligt annars. Detaljerna är ritade för hand. 3/4 tändsticka i längd.

Huset är gjort av pappersremsor. Jag började i ytterändorna. Sedan arbetade jag mej inåt. Huset blev på detta sätt 3 dimensionellt. Jag limmade dem utanpå varandra, med början från kanterna, alltså. Fönstren och dörren är limmade på, samt filifjonkan såklart. Sedan var det bara att limma ihop kortet och dekorera. Jag tyckte att knappar passade bra, därför sydde jag dit några. Jag sydde endast genom det bruna, för att inte få trådar på baksidan. Den vita linjen är sydd på maskin. Jag använder samma nål på papper som på tyg. Jag fick frågan om det är dåligt för nålen att sy både genom papper och genom tyg. Jag vet inte! Är det någon som vet så informera mej gärna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar