tisdag 18 februari 2014

Pyssel för barn och vuxna

För ett par år sedan introducerade jag pyssel som del av föräldramötet på hösten. Det möttes med skeptism, men jag stod på mej. Trots att det var jag rädd att det skulle bli en flopp. Jag hade både rätt och fel. Rätt att jag stod på mej, och fel för att tro att det skulle bli en flopp. Det var en otroligt bra möjlighet för alla föräldrar att få slappna av och diskutera tillsammans och lära känna varandra.Som det är nu vet jag att flera avdelningar i huset använde samma "taktik" på föräldramötena.


I år har vi små barn i gruppen. Det gäller att pyssla på en sådan nivå att det passar de allra minsta. Så i pr valde vi att låta föräldrarna pyssla på samma nivå. De fick instrukionerna att göra en hand. De fick rita runt, klippa, klistra eller måla handen och trycka. Flera uttryckte att deras hand inte fick visas någon annanstans än på daghemmet. där de sedan hängdes upp ovanför deras barns fack. Det föräldrapar som jag har på bild har jag frågat om lov! 

Många valde att rita runt, klippa ut och sedan dekorera handen. Men som på bilden så fanns det också de som vågade sig på att trycka en hand. Det är bara fantasin som sätter gränser!


Som med allting så är det sällan så att alla kan komma på allting. Så visst var det föräldrar som inte kunde komma. Eftersom föräldrarnas händer skulle sättas upp ovanför barnens fack var det viktigt att dessa barn som inte hade föräldrarnas hand ovanför sitt fack inte skulle bli exkluderade. De fick helt enkelt pyssla sitt eget konstverk. För att göra så stor variation som möjligt så jag har blandat mig i väldgit mycket. Detta barn fick trycka sin hand tre gånger på tre olika färgers papper. Jag minns inte om barnet var med och valde färger för sitt handavtryck. Efter det har jag klipt ut en fyrkant och limmat det på en A4.


En annan variant har vi här. Barnet har tryckt sina händer med vitt på svart. Jag har sedan klippt ut en rektangel och dekorerat.

Själva pysslet (handavtrycket) har barnet gjort, men jag har valt hur det ska presenteras.


Detta barn har jag ritat runt handen. Efter det har barnet fått trycka sina händer på pappret. Jag har sedan klippt ut barnets händer och limmat dem på pappret. På det sättet så blev ju händerna spegelvända förstås. För att inte mina ritsträck skille synnas på händerna.



Denna kille, våran yngsta. Han var så liten när vi gjorde detta pyssel, att det var svårt att få honom att hålla fingrarna utsträckta när jag tryckte händerna. Efter att han hade tryckt händerna använde jag hans hand att trycka fingeravtruck runt hela pappret.


Självklart har jag min egen hand också. Jag har valt att trycka en vit hand på ett gult papper. Sedan klippa ut det. Jag har limmat tygbitar under mina fingrar och handen. Jag valde att skriva hela mitt namn över hela handen.

Ett mycket enkelt pyssel som går att variera till oändlighet! Antingen i hur pysslet presenteras, till att faktiskt göra det så komplicerat eller enkelt man bara vill.

Sedan är det väldigt skönt att bli målad på handen. Det är taktil stimulering

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar