tisdag 2 juni 2009

Hemvete, eller nåt...

Idag ska jag laga egen smörgås! Sa jag på jobbet. Vilket mina kolleger tyckte att var lustigt :) "Vem lagar annars smörgås åt dej?" Hehe :D Eget bröd menade jag!

Jag kom ihåg att jag i längst bak i mitt torrförråd hade müsli. En sort som jag inte gillar och som troligtvis datumen gått ut på. Jag kollade faktiskt inte det senare, men jag hävdar att torrprodukter inte kan bli gamla. I alla fall inte på samma sätt som t.ex. mjölkprodukter.

Jag tog fram ett recept på hemvete. Sedan ändrade jag det helt och hållet :)

Receptet är:

1 liter vatten
1 pkt jäst
Ca. 15 - 17 dl hemvetemjöl
1 msk salt
1 tsk socker

Vattnet värms till 37 grader och blandas med jästen. Tillsätt salt och socker. Rör ner mjölet med trägaffel eller liknande. Degen ska jäsa i minst en timme. Kom ihåg att sätta rikligt med mjöl på degen annars fastnar den i handduken!!

Efter jäsningen läggs degen ut på bakplåtspapper, degen är lös och går inte att kavla! Tryck ut degen och strö mjöl över. Låt jäsa i ½timme. Grädda i 250 grader i 12 minuter.

JAG har inget hemvete så jag använder vanligt vetemjöl. Sedan la jag i några deciliter med rågmjöl också, jag böt alltså ut vanligt mjöl mot rågmjöl. Jag lämnade bort lite av mjölmängden eftersom jag hade tänkt sätta i müslin, den finhackade jag i mixer för att få bort de största bitarna. Enligt mitt minne åt jag inte müslin för den var för hård. Om det är müslin det är fel på eller om jag är kräsen kan man ju också diskutera. Dessutom bytte jag ut sockret mot sirap, och mängden blev väl aningen mer för det rann så hårt :/

Men resultatet blev bra :D Jag gillade det! Jag kommer nog att göra om det!!

2 kommentarer:

  1. måste apa efter....... och pröva baka "smörgås åt mig" *L*

    SvaraRadera
  2. Egen smörgås :D Viktigt med egen ;) Hehe!

    SvaraRadera