lördag 30 maj 2009

Tygtryck



Senast när jag var till Panduro hittade jag en sak som jag tyckte verka intressant.


T-skirt transfer för mörka tyger, eller vad det nu står på den :) Jag har från förr haft liknande men för ljusa tyger. Och så får man ju inte den vita färgen med!


Med hjälp av den här för mörka tyger så kan man trycka saker som ska ha vita färgen och göra det på mörkt tyg!


Vad man behöver är alltså en bläckståleskrivare. För det står på instruktionerna att man ska lägga transferarket i "din bläckstråleskrivare". Så ska man ju se till att få det skrivet på rätt sida!


Dessutom ska trycket inte spegelvändas, vilket man ska göra om man använder det tygtrycks ark som jag använde för ljusa tyger. Nu skulle det INTE spegelvändas!


Jag spegelvände det inte eftersom jag inte blev instruerad att göra så :) Så det blev rätt på första!


Efter att jag skrivit ut min text så klippte jag ut den. Instruktionerna var med 5mm marginal. Jag ville ha bokstäverna åtskillda så jag klippte dem åtskillda! Annars är det säkert möjligt att inte klippa dem så utan istället ha en vit bakgrund. För allt som inte klipps bort, runt bilden, blir vitt.


Första 'N'et har en tjockare vit linje runt sig, sedan lärde jag med att klippa en tunnare linje.


Jag tycker att slutresultatet blev riktigt bra :) Nu återstår att se om hela härligheten klarar tvätt! Det heter att den ska klara 40 gradig tvätt, plagget vänt ut och in.

Om ni vill veta vad för slags tygtrycksmetod jag använder så är det panduros t-shirt-transfer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar