torsdag 14 maj 2009

Förvaringslådor

Mitt torrskafferi såg för hemskt ut! Tänk dig ett skåp, med höga hyllor, inte så många hyllor utan man kan stapla två flingpaket på varandra. Ok, kanske inte så illa, men i alla fall.

I skafferiet sätter vi olika mjöl, vetemjöl, semlemjöl och rågmjöl t.ex. Sedan strösocker, farinsocker och bitsocker. Makaroner, spagetti och tagiatelle. Kanske någon te sort och kaffe. Något udda som maränger och russin. Baknings kakao, torrjäst, flingor, havreflingor och vad man nu kan ha i ett skafferi.

Sen ska allt IN i skåpet! Allt kan inte staplas på varandra, försök t.ex. att stapla alla mjölpåsarna på varandra! Eller sockerpaketen! Flinpaketen är ingen konst, dom är ju fyrkatiga. Men makaronpåsar! KAOS!!

Så jag funderade, kanske man kan fixa till några lådor! Idén fick jag från en bok , Fiffig förvaring av Helene S. Lundberg. Den har många bra tips, men jag fastnade för just tygklädda lådor. Av kartong klipper man ut ett kors, typ rödakorset modell. Vilken storlek man nu vill ha på lådan. Och så tyg så det räcker till lådan. Locket görs lika, bara att något större, men kortare sidor.



Jag har en massa lådor hemma som jag inte gör något med. Bananlådor från flytten, andra lådor från när jag har beställt något. Så jag använde dem. Jag använde hörnen så fick jag halva lådan klar! Sidorna tejpas annars ihop.


Jag mätte hyllorna i skafferiet för att få lådor som skulle passa bra in, tejpade ihop och limmade tyget på. Jag använde tyger jag hade hemma, gamla resttyger eller tapet går riktigt bra! På två stycken limmade jag etikett för att veta vad jag har i dem, det ska jag göra med de andra också, bara jag kommer mej för :) När jag limmade tyg på en låda så blev en trådstump under tyget och blev som ett mönster. Så jag experimenterade och försökte skriva "Tea" på en låda med hjälp av en trådstump under tyget. Mönstret syntes ju bra! Försök INTE det! Det var jobbigt att få det till en text OCH det syntes INTE! Om man inte tittar riktigt noga och vet vad man ska titta efter förstås. Kanske om man har en garnstump eller tjockare tråd. Fast jag tänker inte försöka igen. Det var så jobbigt!



Jag funderade också på hur jag ska göra med pappersinsamlingen. Nånstans måste man ju samla alla papper/tidningar innan man för ner dem i pappersinsamlingen. Hade förr en papperskasse som var perfekt storlek! Där rymdes precis en A4 storlek att ligga. MEN min ena katt kissade i påsen, så jag ville inte spara den mera.....Sen samlade jag tidningar och papper i olika papperspåsar. Fast det var jobbigt, för alla papperspåsar var just för små för att tidningarna sku kunna ligga ner, så påsen ramlade ju helatiden omkull. Därför mätte jag i en bananlåda ut en tidningstorlek och lagaden en låda med lock av det. Locket har ett "tejp-gångjärn" så att jag bara kan lyfta locket med foten när jag vill lägga i papper.


Bananlådor är jobbiga på det sättet att de har hål och handtag, men annars går det bra att jobba med! Den ljusa av mina små lådor med lock är också av en bananlåda, där har jag försökt laga hålen med bitar från samma bananlåda. Jobbigt, och man ser skarvarna genom tyget. Men annars går det bra!


Tidningsinsamlingslådan är dekorerad med tapet och gamla tidningsbitar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar