fredag 15 maj 2009

Vitryssglass


Jag har en bok hemma om hur man gör glass själv! Såklart att jag måste experimentera då :)


Boken ser inte riktigt ut som på bilden, men den heter samma, har samma bild och på internetsidan där jag hittade den (http://www.kopandafoods.com/2008/04/30/ful-inspiration-for-glassugna/) verkade beskrivningen stämma överens med den bok jag har. Bara designen som är annorlunda.




Vitryssglassen finns inte i boken, där finns bara barnvänliga recept. Men idén kommer från appelsinglassen, den gjorde jag med en kompis när hon var här.



I dom flesta glassrecept ska man sjuda glassmeten (alltså ägg, socker och mjölk) i ca.15 minuter. Men det får inte koka!! Hur sjuder man något i 15 minuter utan att koka det? Vi fick önskat (tror vi) resultat av att värma det långsamt till det nästan kokade, men endå stelnade lite av ägget så vi fick "smulor" på botten. Så jag testade med att sjuda det över vattenbad! Verkade fungera helt bra :) Jag smakade på den halvfrusna glassen igår och den verkade lovande!



Till ett recept (6-8 portioner) ska det vara 3 dl grädde. Grädde säljs inte i tre deciliters förpackningar, så det blev ju 1 dl över efter appelsinglassprojektet, så av den gjorde jag vitryssglass! Inget jag gör om! För det första, vispa 1 äggula med 1/3 dl socker till ett vitt skum som följer med när man lyfter vispen....öh....svårt att vispa så liten mängd, men det gick! :)




Sen skulle jag blanda till en vitryssmak med kaluha i 1 dl mjölk....också en konst, jag blandade ½ dl kahula, kanske lite stark smak och hela glassen blev lite onödigt söt. Kanske borde jag ha minskat sockermängden? Fast då vet jag inte hur det fungerar att vispa äggula och socker....Ska pröva det nästa gång jag lagar vitryssglass :)




Gäller att röra om i glassen med ca. 1 timmes mellanrum om man inte har glassmaskin, så att glassen fryser jämt. Resultatet blev bra! Lagom mjuk och god var den också :) Som jag redan sa, kanske lite stark smak och lite söt, men man kan inte alltid lyckas på första försöket ;P



Receptet kan man få om man frågar!




På internetsidan jag gav kan man länka vidare till veganglass, jag som är intresserad av allt nytt måste ju kolla! Jag delar gärna med mej av sidan :) http://www.glassmotglass.net/. Måste testas någon gång! Men det gör jag inte nu :D För nu har jag redan min vitryssglass som väntar på att få ätas upp ;)


Hemlagad vitryssglass

3 kommentarer:

  1. Nettan och vitryssglass... varför är jag inte förvånad ;) Ska testa det där med vattenbad (och mixer).

    SvaraRadera
  2. Huu, var glassen god? Kaluha är typ det äckligaste jag vet i drickväg :D Det kanske funkar i glass :) Du är lite smart du, skriver du bloggadressen när du kommenterar fattar jag ju att det är du..jag tänkte inte på att man kunde göra så också :D Shit va ambitiös du är förresten som lagar egen glass...jag är för lat för sånna projekt :) ha en skön helg! (Yee nu funkar det att kommentera)

    SvaraRadera
  3. Lisa, fungerade bra med vispel också :) Men jag tror det var för kallt där högts uppe som vi hade glassen, prövde att lägga den några fack längre ner med vitryssglassen, tror det gjorde att den frös jämnare :)

    Carola, det smakar som vitrysse :) Så om du inte gillar vitrysse så gillar du det inte som glass heller :D Du får helt klart testa någon annan smak , om du känner dej ambitiös ;)

    SvaraRadera