söndag 17 maj 2009

Födelsedagskort

Stämpelkurs? Stämpel kurs? Vadå stämpel? För ungefär 1½år sedan ordnade en kollega på jobbet en kurs, eller, hon fixade dit en person som kunde lära oss om stämpling. Kursen gick under namnet stämpelkurs.


Kursavgiften var inte så många pengar, minns inte vad den var och jag tycker inte att det är det viktigaste i alla fall :) Avgiften är betald för längesen och avgifterna efter själva kursen blev nog högre ;) Jag ska förklara!

Med absolut inga förväntningar dök jag upp på kursen. Kursledaren har med sig en låda med stämplar och toma kort. Hon tar upp några exempel som hon har gjort! Snyggt! Wow! Hon visar oss hur vi ska göra och tiden bara flyger iväg! :) Jag måste skaffa mej prylar till att göra egna kort! Det betyder stämplar, stämpeldynor i olika färger, embossingpulver, värmepistol....det handlar inte ens om några små summor! Jag har handlat för runt 100€ varje gång jag köper nya grejer :o

Ok, jag handlar väl en hel del i gången och inte så ofta :) Men en stämpel kan kosta runt 5€ t.ex. stämpeldynan runt 3€ om jag minns rätt. Så det blir fort summor! Hur som helst.

Fantasin får ju flöda :) Har man en stämpel som är något att ha, t.ex. en grattisstämpel, så kommer man redan ganska långt! Kattstämpeln som finns i 50-kortet på bilden har jag däremot inte använt så ofta....borde kanske inte ha blivit köpt alls....men men...



De olika färglagrena har jag gjort genom att lägga olika färgs papper i olika storlekar utanpå varandra. Antingen har jag tejpat med dubbelsidigt tejp eller med dubbelhäftande höga puffar. Vet tyvärr inte vad de heter på riktigt. De gör att kortet blir tredimensionellt. Snyggt resultat!





Det finns också att köpa stora pappbokstäver. Man får ett antal i en ask. Fast sen när jag hade skrivit vad jag skulle skriva var jag fast med de där bokstäverna man sällan behöver. Och bokstäver som behövs ofta, så det finns fler av dem. Men det spelar inten roll när jag har en bokstav för lite av en sort för att få ihop till ett namn eller vad jag nu ska skriva. Det finns andra sätt att göra bokstäver. Det ska finnas en maskin som trycker ut bokstäverna man behöver, men den var slut när jag behövde den och nu har jag investerat i stämpel-bokstäver.





Det här kortet är alltså gjort enkelt med orange kort och pappbokstäver, jag har inte färglagt dem, fast man kan göra det om man vill. Sedan har jag dekorerat med några blommor. Jag använder dubbelhäftande tejp för att kortet inte ska bli buckligt, som det kan bli när limet torkar.









Det finns inget rätt eller fel när man lagar egna kort. Jag sparar vissa kort som jag får och klipper ut bilden för att använda vid något bra tillfälle. Garfield kortet har jag gjort med blått kort. Sedan har jag klippt ut en fyrkant ur vitt papper, på det har jag sedan stämplat många gånger med en grattisstämpel. Det Grattis som är uppe i vänstra hörnet har jag embossat, så det blir lite upphöjt. Därefter hat jag tejpat dit Garfield som jag klipt från ett annat kort.





Såklart kan man ju laga bilderna direkt från grunden, om man är bra på at rita. Jag anser inte att jag är så bra, men jag kan rita konturerna genom ett annat papper eller som här från datorskärmen :) Sedan har jag färglagt med vattenfärger.

Kortet är vitt från början, sedan har jag målat med ljusblå vattenfärg som en diagonal över, bara för att ge ett djup åt kortet. Jag har stämplat Grattis uppe till vänster, det har jag också embossat för att det ska synnas bättre. Det ser dessutom bättre ut tycker jag :)





Det är roligt att laga korten sjävl! Jag får fundera vem jag lagar kortet åt och vad den personen skulle gilla. De blir mera personliga på det sättet :)

4 kommentarer:

  1. Du har verkligen öga för det där Nettan!! Korten är superfina! Det är nog värt alla pengar, skulle bli skitglad för ett såntdär kort och det blir nog alla som får ett :) SOm sagt det blir ju mycket personligare.

    SvaraRadera
  2. Va snällt sagt :D Tack!!

    SvaraRadera
  3. Gillar verkligen dina hemma gjorda kort..... kanske får anlita dig som kort lagare .... mera typ likande presentkort o grattis kort inom det jag sysslar med ..... har en flasch idee´ men kan inte beskrivas via bloggen eller mail eller tfn ...... kanske fika på stan ...eller så e jag juh på jobb mellan 13-22 uppe på Cikada.....;) (")(")

    SvaraRadera
  4. Fika på stan sku int va fel :) Eller så kan du ju alltid komma på fika till mej så kan du se vad jag har för material! Vi får höras om det! Sku vara kul!! :D

    SvaraRadera