fredag 26 oktober 2012

Cassava, en av världens 10 farligaste maträtter

Cassava är listad som 8:de på listan över världens farligaste maträter. Med på listan är dock hotdog (nummer 1) och kaffe (nummer 9)....visserligen, hotdogs kan man kvävas av, speciellt barn, så jag förstår förklaringen, men när det tävlar med fugu (nummer 2) som är en fisk man gör sushi av i Japan, som har så mycket gift i sig att den om man tillreder den fel kan döda 30 personer och en knappnålshuvud med gift kan döda och är 1200 gånger giftigare än cyanid.....tja...då låter hotdog väldigt ofarligt!

Cassava innehåller alltså linamarin, en glukos som lätt omvandlas till blåsyra som är mycket giftig.Men jag vet inte om den är gifitg helatiden och hur man vet om glukosen omvandlats till blåsyra eller inte....och den ska hur som helst försvinna efter kokning, har jag förstått.

Smaken är för mej aldeles för söt. Jag har försökt koka den i en gryta,, och visst, första biten, två bitarna, är helt okej, men sen vill jag inte ha mera! Idag fritterade jag dem! Det blev gott! Riktigt gott! MEN de bitar som var tjockare och inte var helt genom fritterade blev för söta...de som var mest fritterade var godast.


Cassava ska innehålla 8-9% protein, c-vitamin och järn och vad det nu var till, det står i länken från blåsyra, men hur ska det finnas kvar om man kokar den? C-vitamin försvinner ju? 

Ja, jag förstår inte. Jag skulle villa veta mera! Kan man äta dem råa? Hur ser man att det är blåsyra? Den hade blåa/svarta streck in mot roten i båda ändor av roten. Är det där som det omvandlats till blåsyra? Det använde jag inte för det såg syspekt ut oberoende oim det var blåsyra eller inte...En märklig rot måste jag säga! 

Skulle jag älska den så kanske jag skulle sätta ner mer energi på att luska ut hur man kan använda den. Nu har jag ännu en kvar i mitt kylskåp....eller har jag två....så jag har ännu möjlighet att experiementera! Men inte är det så att jag känner att jag behöver köpa flera. Den har en speciell smak, kanske man lär sig med den. Men sen är det ju det. Man måste inte tycka om allt i denna värld! 

 


3 kommentarer:

  1. http://en.wikipedia.org/wiki/Linamarin
    Länk varsågod :)
    Det verkar som att det kan omvandlas till gift i magen om man inte har kokat ordentligt. Så nej. Där är knappast kvar så mycket nyttigt i den sen när den inte är farlig...
    Du har fått mej att googla på mycket intressant här den senaste tiden :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Coolt :) Fast det verkar som att det finns cassava som har mer av glykoset och cassava som har mindre av det...men jag ska i alla fall inte äta den rå ;) Tack!
      Och roligt att jag får dej så med via mina inlägg :D

      Radera
  2. Hej, Den här hittade jag på Google

    https://downshiftology.com/5-things-you-need-to-know-about-cassava-flour/

    SvaraRadera