tisdag 12 februari 2013

Ett ljus i mörkret

 Det här pysslet passar alla barn. Beroende på hur svårt du gör det. Man kan dekorera hur man vill!

Avancerat med mönster, blommor, blader, hjärtan, ränder....

Eller som vi! Huller om buller!

Barnen har dekorerat så som de själva ville! En flicka satte ner mycket koncentration på att måla runt kanten på burken med gult.

De flesta var viktiga med att inte måla över en annan färg, medan några koncentrera sig på att måla alla färger på samma ställe!

Burken i mitten är mitt exempel på att man inte behöver va så mycket äldre än 1 år för detta pyssel. Flickan (igen) ville inte hålla i penseln, ett uttryck för envishet eftersom hon KAN SJÄLV så bara det att jag höll i penseln uppfattade hon som att jag skulle hjälpa henne, inte som jag försökte, ge henne penseln.

Så jag tog hennes hand och penslade färgen direkt på handen, så fick hon undersöka burken och hålla i den och VOILA så hade hon målat. Färgen var spännande, mitt i allt var den på burken! Och var jag inte snabb nog skulle den sluta i munnen, så jag fick peila läget när intresset från burken försvunnit och intresset att smaka färgen tog vid, då var det dags att avsluta.

Färgen har också hennes fingeravtryck i sig. Så den blev speciell på flera plan.

Hur medveten är hon om att hon har pysslat? Kanske hon inte är medveten, men hon fick en upplevelse av färgen på sina händer som ledde till att hon avslutade ett pyssel. Så frågan är väl, vad vill vi med vårt pyssel? Vill vi ha en vacker slutprodukt, eller vill vi ge barnen en känsloupplevelse, upplevelse att blanda och skapa, låta dem använda och utveckla sin fantasi och vilja att använda olika redskap och material i syftet att skapa?

Handtaget fixade jag, med deras val av färg, eftersom barnen är mellan 1-3 år. Sedan är det bara att sätta i ett värmeljus och njuta av att det lyser upp vintermörkret! Kanske något för vändagen??

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar