fredag 25 januari 2013

Nalle kakor

 Jag hittade så söta Nallar på facebook. På en sida som jag verkligen gillar för tillfället! 101 Nya idéer. Den ger en verkligen nya idéer!

Den här var alltså nalle kakor. Till att börja med fixa till lite mördeg i två olika färger.

Grundrecept på mördeg: 100g socker, 200 g fast matfett, 300 g vetemjöl + 1 äggula/ägg

Jag använde 0,75 dl socker, ca. 200g smör (allt jag hade hemma) och så omvandlade jag mjölet till dl tack vare kokboken, men det minns jag inte mera... Sen i med två ägg (det skulle tydligen bli mörare om man tillsatte ett ägg eller en äggula...), dela degen i två, knåda in lite kakaopulver i ena halvan, lite vaniljsocker i den andra.

Så tar man vad man har, så jag tog ett glas för de stora rundlarna, och ett lock för de smö (som ska vara 1 stor till 3 små i antalet).

Sen börjar man montera ihop så det ser ut som en nalle.

TRYCK för gudsskull ihop öron och nos ordentligt på nallen! Annars lossnar dom när de är färdig gräddade. Vilket det gjorde på nästan alla av mina. Man lyfter björnen och ett eller två öron stannar kvar...kul....

Jag satte 9 stycken på en plåt.

Sen gjorde jag tvärtom också. Vita och bruna björnar, men också bruna och vita björnar.

De skulle vara i ugnen 8-10 minuter, om jag inte minns fel, i 225 graders ugn, typ. Nu litar jag på mitt minne, och jag minns faktiskt inte gradantalet, men jag använde mig av Rutiga kokboken. Så man kan säkert googla det. Vilket jag gjorde och hittade denna intressanta sida på olika recept på mördeg. Något för den som vill experimentera för bästa resultat.

Efter att de var klara så satte jag dem på bänken för att kylas av. Sedan var det bara dekorationen kvar. Vitchoklad på det bruna och mörk choklad på det vita, och dekorera det så att det ser ut som en björn!

Jag funderade om man skulle sätta vita pupiller på vita björnen, men jag vet inte, gjorde det inte, men tycker i alla fall att bruna björnen är sötare med sina pupiller.

Kanske lite pillrigt, men resultetet blir söta kakor, och eftersom jag drog ner på sockermängden så var det inte söta kakor på det viset!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar