måndag 7 januari 2013

Vår dag på dagis


Man kan dokumentera och visualisera barnens dag på dagis på många olika sätt. Samt också på flera olika sätt presentera vilka barn som går på avdelningen.

Här har vi gjort så här! Bilden är smetad så att barnens identitet ska vara respekterad. Jag har en privat blogg och vill inte sätta ut bilder på personer jag känner eller umgås med.

Bilarna på bilden har var sin chaufför. En bil per barn och en bil per personal. Vilket betyer att alla bilar inte är på bild, för den som tror att vi har värsta lyx-avdelningen med endast få barn. Bilarna är vuxengjorda, eftrersom syftet är att synliggöra vilka som går på avdeningen. Man kan såklart ha barnen att hjälpa till om man så önskar.

Träden minns jag inte om är vuxen eller barn-dekorerade. Jag har ett vagt minne av att det är barnens pyssel. Träden är vuxengjorda, men själva dekorationen minns jag inte.

Nedan har vi synliggjort hur barnens dag ser ut. Inte endast med de vanliga "Frukost kl.8.00-8.30" utan med bilder ur barnens vardag för att visualisera för barn och föräldrar vad barnen gör på dagis. VÄLDIGT uppskattat av barnen! Plasta pappret som används som bakgrund och det går att använda igen och igen, och barnens bilder kan bytas ut mot mer aktuella barn. Det krävs ju att barnen har gått en tid på dagis innan det går att updatera bilderna, för man har annat att göra än att springa runt med kameran stup i kvarten!

Jag brukar byta ut en bild i taget. Koncentrera mig på t.ex. frukosten. Det som är viktigt om man använder sig av aktuella barn, ALLA BARN SKA VARA MED! Och helst någålunda jämt spridda. Det ska inte vara 10 bilder av Anna och 2 bilder av Lars till exempel. Det spelar ingen roll att Lars gör grimaser på precis varenda bild, sätt en grimasbild då! Om det inte är så att ni redan vet att sådana bilder inte uppskattas, då kan man undvika den konflikten och istället koncentrera sig på att försöka ta kort när Lars inte uppmärksammar kameran.

Lekbilder där barn leker naturligt är hur fina som helst! Bilder som är tagna efter "Kan alla titta in i kameran?" är stela och ger ingen bild av den verkliga leken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar