söndag 30 december 2012

Vit och brun ischoklad

Jag surfade runt, som vanligt, på facebook lite före jul. Mitt i allt ploppar det upp en bild på vit-ischoklad! Och så vackert dekorerat! Jag blev riktigt sugen! Så jag meddelar kompisen i fråga att jag vill ha receptet till dem! Det får jag, och jag hamnar på Söta saker

100 gram kokosfett
200 gram vit choklad
nonstop eller smarties till dekoration
Hacka chokladen. Smält kokosfettet på försiktig värme i en kastrull eller i ett vattenbad. Ta av kastrullen från plattan och rör ner chokladhacket så att det smälter och blandas med fettet. Häll upp i ischokladformar. Låt svalna tills ischokladen blir lite fastare och dekorera med färgglada nonstop eller smarties. Förvara ischokladen i kylskåpet.




Så jag ville också pröva. Jag gick till butiken och köpte kokosfett (dyrt!) och metallkonfekt (DYRAST!) och sen choklad, både mörk och ljus. För går det att göra vit, så går det att göra brun!


Smält kokosfett luktar för hemskt illa!! Om ni vill veta min åsikt! Jag satte vit choklad i en skål och mörk i en annan. Jag borde ha hackat dom....för det blev inte riktigt bra att bara dela chokladen, det smälte inte när jag hällde den smälta kokosfettet över utan jag fick sätta in burken i mikron en stund för att värma lite till.


Av det som blev över hällde jag i pappersformar jag hade hemma och då blandade jag vit och brun. Ville ha den i lager, men det lyckades jag inte med. Kanske om jag låtit det lite stelna innan, men jag är inte känd för mitt tålamod...och det kanske skulle ha stälnat i skålen också. FAST jag vet att det skulle ha gått att värma igen.


Så var det dekorationen. De vita skulle ha en non-stop i varje. Sen blev det så fint så jag ville ha något i de bruna också. Så det fick bli mini-non-stop och 3 stycken. De som var både-och fick en choklad-appelsin-klyfta av varje färg. Har aldrig sett vita choklad-appelsin-klyftor förr, så jag måste köpa hem när jag hittade. Jag delade dem i 4-5 och sen satte jag en liten klyfta i varje ischoklad.

Pappersformarna håller inte så bra på. Men annars är det inga problem att använda pappersformar! Tror jag skippar metallformarna nästa gång...usch usch usch!! Det var  mer än jag var villig att betala liksom!


Sedan plockade jag ner en näve med fudge och en näve med ischoklad i olika smaker i en glasburk till mina kolleger.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar