fredag 7 december 2012

Nu har vi ljus här i vårt hus ♥

Jag vet inte hur "normala" människor gör. Men jag har sen liten sparat rester av ljus. Då var det för att det var lättare att tända i spisen om det var våt ved och man satte lite stearin på. Nu är det bara kvar som en gammal vana....

Så när ett ljus hade brunnit ut gick jag till mitt ljusförråd och kollade vad jag skulle sätta i den toma lyktan. Ett värmeljus eller ett blockljus? var frågan. Jag hittade ett kronljus (tror jag dom heter, dom där långa smala) som var till hälften bränt. Jag tog det i handen och funderade att jag ska bränna det så har jag inte halva ljus kvar. Jag tittade sedan på min lykta och sen föll ögonen på min stearinsamling. 

Kugghjulen innen i hjärnan började sakta röra sig. Sen gick det pltöstligt snabbt! Jag tryckte ner kronljuset i mitten och fyllde på med stearin runt. Men sen måste man ju få det att smälta.....


Så jag satte alltsammans i en ugnsform och fyllde på med kokande vatten. För jag vet att det smälter stearin. ....men det tar eeeevigheter...och jag är inte känd för mitt tålamod....


så jag kom på att jag har en värmepistol hemma! Jag hämtade den och värmde direkt på stearinet. Det smälte lyddigt, och jag fyllde på mer stearin.


Resultatet blev helt okej! Ljuset lyser och brinner och beteer sig som ett helt vanligt ljus! 




Att sätta ett blockljus i en glasburk där ljuset brunnit klart gör att hela ljuset smälter ner och blir ett helt nytt ljus-i-glas! Jag satte lite mer stearin utanpå just innan jag tog kortet, för jag insåg att smälter det ner så där fort så har väken troligtvis ramlat ihop i en hög, vilket den hade, så jag rätade upp den och tryckte ner lite mer stearin, så brinner det säkert längre! ...om veken inte behagar drunkna....men då får jag väl ta till andra metoder och idéer! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar