lördag 29 december 2012

Fudge

3 dl vispgrädde
1 dl ljus sirap
2 dl strösocker
0.5 tsk Ättiksprit
0.5 dl honung
50 g smör
100 g ljus eller mörk choklad 




Blanda grädde, sirap, socker och ättiksprit i en tjockbottnad kastrull.
Koka tills kolamassan är 120 grader. Rör bara då och då. Rör du för mycket är det risk att massan sockrar sig.


En kökspersonal sa att jag ska koka det jag vill ha att klara "kulprovet" i 30 minuter och jag ska koka det hårt, alltså inte på alltför låg temperatur. Så nu har jag lyckats med kulprovet! Och det är hur man kollar att kolan/fudgen är klar utan termometer.

En annan sak som man ska akta är att det är grädde i det! Det kokar över om man lämnar den allena! Den ska koka hårt, men den ska hållas i kastrullen!


 Rör i honung och smör och koka chokladkolan ytterligare 3–5 minuter.
Ta kastrullen från värmen.
Hacka chokladen och rör ner den i smeten.
Rör tills den smält.

Tänka sig...jag hade ingen ättikssprit och jag glömde lägga i både honung och smör...ändå blev de helt okej! Kanske jag ska göra om dem och se om de blir bättre om jag har alla ingredienser! Vad ättiksspriten tillför vet jag inte....


 Häll upp kolasmeten i en liten form, cirka 15 x 25 cm, klädd med bakplåtspapper.
Låt stelna och skär fudgen i bitar.




Vill du göra tvåfärgad fudge eller chokladkola gör du en sats i taget och häller den andra smeten ovanpå den första.

Receptet är hittat via Google, jag skrev in Fudge och kom till recept.nu. Jag skulle ha velat ha lika tjocka och fina fudge bitar som de har på bilden....och min form var nog relativt nära vad receptet säger att det skulle vara...Undra om det är så att smöret och honungen skulle ha gjort det så mycket mer....knappast....så nästa gång blir det nog antingen mindre form eller större sats. Fast, nån ska ju äta upp det också! Nu gav jag det till mina kolleger som julklapp. tillsammans med ischoklad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar