fredag 14 december 2012

Färg-kod

Det är ett antal år sen jag hade detta pyssel. Jag hade ansvar för 5-årsverksamheten och vi höll på och kategorisera och pratade om färger.

Jag hade på förhand gjort lådor, bara genom att ta ett papper och stansa hörn. Sedan fick barnen själv kategorisera de olika sakerna jag hade med mig. 


I gröna lådan hamnade. Gurka, lök, äpple, kiwi, persilja, gröna vindruvor och löven. Jag minns att de funderade över äpplet eftersom de också var rött.


I orage lådan kom morot och rönnbär


I röda lådan kom rödlöl, rönnbär, plommon, äpple, nektarin och tomat.
Tur hade jag två äppel så de kunde dela på dem! Samma med rönnbären.


I gula lådan kom potatis, banan och gul paprika.


Den blåa lådan var svårast! För mig! Vad finns det som är naturligt blått?? 
Bilden av blåbär kom dit och svarta vinbär.

Som avslutning, efter att de hade varit så duktiga, fick de bestämma vilka frukter eller grönsaker de ville smaka på. Jag minns ju inte, men på en bild är det en nektarin som blir äten så i alla fall nektarinen föll barnen på läppen! 

Det var en svår uppgift på det viset att jag gav dem så mycket frihet att tänka själv. De väntade på instruktioner och på vad som var rätt och fel. Jag gav dem inget rätt eller fel utan endast en möjlighet att diskutera och komma fram till det svar som de själva tyckte att var rätt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar