tisdag 4 december 2012

Julmat

Det börjar lida mot jul! Dags för lådor och skinka och rödbetssallad och vad ska man till ha?? Nåja, det är väl det viktigaste. Prinskorvar, köttbullar och sill kan man väl äta vilken tid på året man vill....samma kokt potatis. Det måste vara det mest onödiga på julbordet! Ok, om man inte gillar lådor...men jag gillar inte kokt potatis!


Då ska vi se, kållåda, morotslåda och potatislåda....Jahapp! Skala och tärna kålrot!


Skrapa och dela morot. De får koka i samma kastull. Det fick de göra ifjol också och det gick bra. De ska ju koka ungefär lika länge.


Koka och tärna potatisen...och tydligt syns att jag kokar potatisen i samma kastrull som morötterna/kålroten...jag sköljde kastullen, men jag tvättade den inte. Nåja, lite morot skadar inte!


Risgrynsgröten får klara sig själv! Jag lärde mig av min ex-killes mormor hur man ska koka risgrynsgröt. 


Man ska koka den som anvisningarna säger, men längre och lugnare. Och sen när den vill börja bränna så ska man ställa kastrullen på ett plåtunderlag. Nu är det ju så att jag har inget plåtunderlag.....men i år funderade jag och funderade och kom på att sätta x-antal spikar i en ring på plattan och sen ställa grytan på! Sen låter jag plattan fortfarande vara på 1:an så får gröten stadga sig en stund tills den kommer till den konsistens jag vill.


Undertiden får lite skorpsmulor svälla i lite grädde. ...sen ska den röras slät....eh....till slut tig jag och satte de svällda skorpsmulorna med grädde i mixern och mixade dem! Slätt på en stund!


Kålrotslåda - 2 l

1½ kg kålrot
½ dl skorpsmulor
3 dl grädde
1/4 - ½ tsk muskot
1-3 tsk salt
3-4 msk sirap
2 msk citronsaft
3 ägg

Skala, dela och koka kålroten. Låt rinna av och mosa. Låt skorpsmulorna svälla i gräde i 10 minuter. Blanda så att det blir slätt.
Blanda alla ingredienser i den något avsvalnade moset.
Fyll den smörade formen till hälften, så att den inte kokar över.
Strö över skorpsmulor, tryck dekorativa gropar och klicka över smör.
Grädda i 150 grader i ca. 1½ - 2 timmar



Morotslåda - 2 l

1½ kg morot
2½ visp- eller matlagningsgrädde
4dl risgrynsgröt
1/4 - ½ tsk muskot  
2-4 tsk salt
3-4 msk sirap
2 msk citronsaft
3 ägg

Skala, dela och koka kålroten. Låt rinna av och mosa. Låt skorpsmulorna svälla i gräde i 10 minuter. Blanda så att det blir slätt.
Blanda alla ingredienser i den något avsvalnade moset.
Fyll den smörade formen till hälften, så att den inte kokar över.
Strö över skorpsmulor, tryck dekorativa gropar och klicka över smör.
Grädda i 150 grader i ca. 1½ - 2 timmar


Potatislåda - 4 personer

400 g potatis
100 g smör
½ dl sirap
1 msk mjöl
2 dl mjölk
salt
peppra

Skala och koka potatisen. Mosa och blanda i smör, sirap, vetemjöl och mjölk. Smaka av blandningen med salt och peppar. Häll i en smörad och bröad form. 
Grädda i 175 grader tills den stelnat något. Ca. ½ - 1 timme

----------------------------------------------

Det intressanta:

 Hur vet man att morotslådan och kålrotslådan är färdig?
Varför blir min potatislåda mer lös ju längre den är i ugnen??

Dagens tips:

Mixa inte potatisen! Den blir som lim! Kör den med elvisp, slätt och bra resultat.

Mängden:

Jag har skrivit en notering att 1 sats potatislåda blir en halv aluminiumform, så jag gjorde dubbelsat i år. Och hel sats av morotslåda, halv sats av kålrotslåda.....Vad farao gjorde jag fel ifjol...alternativt i år?  Jag har i alla fall morotslåda och potatislåda så jag klarar mig till jul! Kålrotslåda samma sak.....Och ifjol tittade jag på resultatet och undrade hur det skulle räcka på julafton ens.....

Något att ändra på:

I potatislådan! Halvera fettmängden, sirapsmängden och mjölkmängden! Söt, rinnig och fettlager utanpå....inte riktigt så som jag minns potatislådan....undra hur den blir när man värmer upp den sen?

2 kommentarer:

  1. Potatislåda är svårt. Till och med min momi brukar misslyckas med den ibland, utan nån synbar anledning. Och hon har ändå lagat sån varje jul i säkert närmare 60 år. Det måste bero på typ hur mycket vatten/stärkelse det är i potatisarna eller nåt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hm...kan bero på det jo....försökte välja en potatis som sku va bra för lådor :p Men sen vet jag inte, kan ha valt fel i alla fall! Nog blev den helt bra sen sist å slutligen :)

      Radera