torsdag 20 december 2012

Julklapp 2010

Jag har jobbat med materialen många
under hela hösten den långa
Nu kan jag äntligen få visa er
Så häng den där vi den hela året ser



Jag var nere i förrådet en dag och såsade. Jag sökte säkert efter något spännande när jag hittade en massa kalendrar från jag minns inte ens vilket årtal. Det var meningen att man skulle pyssla något eget eller alternativt sätta en egen bild där bilden annars sitter.

Jag nappade på det direkt! Oj vad kul det skulle vara att göra en egen kalender med barnen!

Mina kolleger var mottligt entusiastiska. Det betyder alltså 10 gånger 6 pyssel på hur många månader? Jag hittade alltså dessa i augusti eller september. Jag lät  mig inte nedslås!


Hemma hade jag skumgummistämplar av moln och några random former av skumgummi tillsammans blev en båt. Sand plockades in från sandlådan och pysslet för MAJ-JUNI var redo att påbörjas.

Först målades blå himmel, sen limmades sand på nedre delen av pappret och barnen fick strö sand på limmet. Lägg arbetet i en plastbytta eller vad som helst så att sanden inte kommer överallt....det gör den oberoende liksom!



Båten och molnen stämplades dit när arbetet fått torka. Jag limmade arbetet i kalendern när de fått torka.


 Också utsidan dekorerades, en svart ram hörde till kalendern. Vissa ramar dekorerade barnen, vissa dekorerade jag. Det var i alla fall massor med pyssel för dem att göra så jag underlättade lite så att det inte skulle bli stressigt för barnen. Målet var att dekorera bort fel årtal som stod i mitten av ramen.


JULI och AUGUSTI inte riktigt höst, men ändå slutet av sommaren. Augusti är äppel månad, så jag bestämde att barnen skulle få stämpla äppel och en till frukt. Jag prövade med mandarin. Det gick måttligt bra. Jag har efteråt litat kanter på mandarinen så att den skulle synnas bättre. Barnen fick sedan dekorera kanterna med silkespappersskuttar i olika färger.


De fick välja om de ville stämpla äpplet i rött eller i grönt. Jag klöv äpplet på längden så att jag skulle få en bra insida. Var noga med att klyva äpplet rakt! En bucklig yta gör det svårt att få fina tryck....misstag ger erfarenhet!



Jag har också "hittat" fröna med hjälp av en penna. 



NOVEMBER - DECEMBER

Dags att sätta på sig vantarna! Barnen fick först trycka sina händer i vitt. Detta fick sedan torka och jag klippte ut händerna. 


Efter det fick barnen limma på tygbitar, som skulle representera vantar. Jag berättade vad de höll på med så att de skulle förstå. Efter att arbetet torkat, frisserade jag tygbitarna så att fingrarna skulle synnas.


Många vantar! 






Sedan limmade jag vanten på ett blått papper i kalendern. Jag har dekorerat kanterna på denna.




Så småningom blev det dags för vår-månaderna MARS och APRIL. Mina kolleger tyckte att det kändes märkligt att ta fram påskpysslet under slutet av hösten, men det var rätt kul att pyssla kycklingar fast det inte var rätt tid.

Barnen fick "dutta", det vill säga trycka med rund skumgummibit, gula rundlar på pappret. Jag berättade att de skulle göra kycklingar. Barnen duttade lite här och lite där så efter att arbetet torkat tog jag en svart penna och ritade konturer på kycklignarna. Jag ritade också öga, näpp och fötter.

Efter det var det barnens tur igen! Jag hade hämtat upp fjädrar och barnen fick limma fjädrar på kycklingarna. Inte så många per kyckling, för då skulle de inte synnas, så lite begränsning.


Jag klipte ut ett gräs som barnen sedan fick limma på ramen, så att kycklingarna stod i gräset när ramen var nere.

SEPTEMBER och OKTOBER var månader då barnens egna bilder användes. Jag valde att ta kort när barnen hade regnkläder. Ramen dekorerades av regndroppar och vattenpöl över årtalet. 

När alla månaderna var klara packades kalendrarna in och skickades hem som julklapp till föräldrarna tillsammans med rimmet som fanns överst i denna blogg. Ett rim som jag kom på när jag satt  hemma och lekte med vad man kunde skriva på paketen. Detta var ett år där vi hade som tema olika MATERIAL.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar