onsdag 12 december 2012

Huvudfoting

De flesta som jobbar med barn vet att ban börjar sitt tecknande av människor med såkallade huvudfotingar. Vi som jobbar med barn vet att en huvudfoting är ett huvud där händer och fötter kommer direkt ur huvudet. Eller armar och ben är mera rätt. 

Jag jobbar med småbarn, och vi har inten som klarar en huvudfoting just nu. Men jag funderade och plötsligt kom jag på att de kan få göra huvudfotingar till morsdagen. 

Hur??


Jo, men hjälp av sina egna händer, fötter och ett fotografi! Jag tog in barnen ett och ett i toalettutrymmet, där hade jag brett ut en vaxduk direkt på golvet. Barnen fick ta av sig strumpor och vara barfota. De fick sitta på en pall medan jag målade deras fötter, sen tryckte de foten på ett papper. Väldigt styrt, jag vet, men de gillade pysslet! Jag målade även deras händer.

Favortitdelen var självklart att få sticka fötterna i handfatet med varmt vatten och tvål och få ett fotbad för att få bort all färg! Händerna fick de tvätta i handfatet.



Jag var till en byggfirma och frågade efter restbitar, det fanns inte så många som jag behövde, så jag bad om priset (vilket jag har glömt då detta var förra året) sedan pratade jag med chefen, fock grönt ljus att använda tunna träskivor. Tror de hette något med paff i alla fall, fast de måste sågas. Han som sågade sågade ut, jag var nöjd, men han konstaterade att vissa blev för små, så jag skulle få rabatt!

Okej! Rabatt är alltid uppskattat på dagis! Svarade jag glatt fast jag samtidigt försäkrade att det inte gör något! Jag hade räknat med lite svinn och gett för stora mått åt honom.

Väl i kassan hade han ångrat sig. Jag skulle se det som en gåva! Jag tackade så hjärtligt och försäkrade än en gång att jag var nöjd med resultatet oberoende!

För pengarna jag sparade köpte jag vettigt lim och hängare att hänga upp tavlorna med.


Jag klistrade huvudet på tavlan, sedan fick barnen klistra sina händer och fötter. Hur de ville, men nog med händerna upp och fötterna ner. Barnen fick också välja färg själv. De flesta valde alla färger olika, men en pojke valde att ha endast två färger. 

Vi tänkte först lacka hela tavlan, men valde sen att lacka endast händerna, fötterna och huvudet, för att inte riskera att det skulle bli ojämt lackat.

Som sagt var höjdpunkten för de flesta att tvätta fötterna i handfatet! Men också att se sina händer och fötter utklipta var hur kul som helst! 

Kanske ett tips inför jul??

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar