måndag 10 december 2012

Glutenfria pepparkakor....att förstöra!

En kollega på jobbet är glutenallergiker. Så jag roade mig ett år med att pröva på att laga glutenfria pepparkakor.

Vad jag inte visste var att glutenmjöl beter sig annorlunda än vanligt mjöl. Visst, jag hade fått det sagt åt mig, men jag fattade i alla fall inte! T.ex. så ska mängden mjöl vara den samma om man byter yt mjölet, man ska inte försöka få konsistensen den samma!

Vilket jag gjorde med min första glutenfria deg! Dom jäste fint! ....sen sjönk dom ihop och blev en enda sörja...suck....men de gick att äta, så jag tog dem till jobbet, hon fick äta dom och de övriga fick äta av båda. Och jag fick super beröm! De var goda! ....fast de såg ut som jag vet inte vad.

Följande gång jag bakade satte jag rätt mängd mjöl. Och de blev perfekta!

Nu är det ju så att min kollega vill ha mina förstörda pepparkakor....så årets projekt blir att försöka förstöra dom då! Så ny har jag tillverkat en deg med extra mycket glutenfritt mjöl....imorgon ska jag se om jag får dom bakade och se om resultatet blir som hag hoppats på :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar