söndag 1 maj 2011

Potatissallad

Igår bestämde jag att jag skulle göra potatissallad och grilla kött. Alternativt fritera kyckling. Jag frågade vad L ville äta (M:s kusin, han har också bokstaven M så jag får ta till ett kallasnamn han fått här), han svarade först att kyckling lär vara bra mot förkylning, eftersom han blivit förkyld. Jag påpekade att det är kycklingSOPPA som ska vara bra mot förkylning. Pojken blev eld och lågor, soppa, jomen jag kan väl laga fisksoppan som jag gjorde innan vi åkte på semester! Han påminde mej om fraktumet att han inte tycker om soppa, och att just den fisksoppan var fantastisk så jag ska känna mej stolt! Det gör jag, även om receptet inte är mitt :)


Så idag ska det bli potatissallad. Jag har vaknat tidigt, av den orsaken att jag inte kunde sova. Kan delvis bero på att jag varit på andra sidan jordklotet vilket gör att jag har 10 timmars tidsskillnad från här. Och det är natt på dagen, så att säga.

I alla fall så har jag förberett potatissalladen.

Jag gillar inte att göra potatissallad med avsvalnade potatisar, för de blir klibbiga och äckliga när de svalnat. Så jag gjorde annorlunda än jag brukar idag. Jag skalade potatisarna och tärnade dem innan jag kokade dem. Jag har blivit lärd att koka först och sen skala och tärna. Eller om jag bara missförstått. I alla fall så fungerade detta helt fantastiskt bra! Jag satte bitarna i kokande vatten och kokade dem cirka 5 minuter. Cirka, eftersom det tog 5 minuter innan vattnet började koka igen och sen efter det 5 minuter då. Undertiden blandade jag till dressingen på 2 dl majonnäs, 2 dl gräddfil, några matskedar senap, salt och peppar. Jag hackade en bit purjolök och några saltgurkor, enligt receptet skulle det vara 2 dl saltgurka, jag mätte aldrig min mängd. När detta var klart var potatisarna ungefär klara, jag satte dem i sil och spolade kallt vatten på dem. När jag tröttnade på det satte jag kallt vatten i kastrullen och lät dom ligga där en stund. Medan jag tärnade gurkorna klart. Sen hällde jag dom i silen, försökte få bort så mycket vatten som möjligt och sen satte jag potatisen över resten av ingredienserna som jag hade i en skål och blandade.

Hur har det fått stå 3 timmar och dra i kylskåpet, jag ska servera det så fort pojkarna vaknar.

Såklart hade jag glömt gräslöken, så den fick jag klippa dit efter. Nog innan jag satte den i kylskåpet för att vila! Det skulle vara 2 dl av den också, men jag klippte så mycket som krukan gav. Nästan, kände att jag kanske får jord med om jag klipper mer.

Till detta ska jag grilla grillbiffar. Men eftersom jag hade tänkt göra detta igår när M var på jobb så har jag endast 4 biffar. Om jag friterar kyckling idag till eller om jag åker och handlar lite korv, det får jag se. Det löser sig!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar