lördag 9 mars 2013

Kokosflingor

Torkade sådana. Visst låter det hälsosamt och bra? Vi kan väl strö dom lite här och där. Torra små saker om man får för många i  munnen. Så jag satte lite kokosflinor i ett glas vatten, så de skulle få svälla och sen skulle jag mixa dom så det skulle bli mindre flingor.

Smart? Tja, inte vet jag. Men överraskande! Jo, dom svällde och så som dom förväntasdes göra. Jag mixade och det fungerade. Men på min mixer fastnade något vitt, tänkte att nog är det konstigt att det flyter kokosflingot ännu fast dom har blött en stund.... Så jag skrapade ner med gaffel, satte i mixern och så var det samma, tog upp och skrapade ner med fingret. WHAT the fuck!? Som grädde?

Idén var att jag skulle göra plättar och använda mixade kokosflinor som mjöl....nå, jag fick ju använda vanligt mjöl då, tänkte jag. Öppnade kylen och SVÄR! inga ägg... varför skulle jag ha ägg? Jag har inte handlat några färskprodukter på en månad! ....eh...3 veckor. (Jag har aldrig haft så mycket pengar! Jag kanske ska göra om samma nåsta månad så är min kreditskuld ett minne blått!!)

Vad ska jag då göra med min kokosfling/kokosgrädde-blandning...?? Vad har jag som ersätter ägg?? Har jag nåt som ersätter ägg?? FINNS det nåt som ersätter ägg? ...äh, man kan väl laga pasta på mjöl och vatten så varför inte kokos och mjöl! Tänkte jag och hällde i en massa mjöl. Jag tror att det var fetter som höll ihop allt.

En torr het stekpanna och steka dem. Intressant att steka i torr stekpanna....jag har inget hum om när de är klara....jag har inget hum om ifall de tänker fastna i stekpannan heller för den delen!

Det fastnar inte, och de håller ihop.

Jag sätter smör på och smakar. Mmm...helt ok! Jag sätter ägg på, helt gott! Kebab? Ja, funkkar!


MEN det som jag inte klarar av är att äta så många. De är små, men de är MÄKTIGA! Jag som annars är ett båttenlöst matvrak tuggar för att få i mig min mat, eftersom jag vet att jag måste äta innan jag ska jobba, och jag behöver energin som jag inte har....

Kollade näringsinnehållet dag och blev förvånad (fast jag förstått att de var feta) att veta att det är över 60% fett!

Ett roligt experiment, även om det inte blev vad jag från början hade tänkt. Plättar!

Måste minnas att köpa ägg, MASSOR av ägg sen när jag har slut på mitt köpstopp, det är nästa fredag. Sen kan jag fortsätta köpstoppet en månad till efter det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar