måndag 18 mars 2013

Vit rockyroad

Så otroligt snyggt!! Bilden och receptet hittade jag på länkat facebook.Såklart ville jag testa på det. Jag följde ju som vanligt inte receptet, så lika färggranna blev inte mina skapelser. Sen kanske de skulle ha blivit sötare (till utseendet) om jag skulle ha gjort större sats och haft dem tjockare, jag gjorde mina relativt tunna.


Jag gjorde två varianter. En med chili och en gojibärblandning.

Chilin satte jag lite mixad torkad chili i ett glas och hällde vatten på. Det fick stå en stund och svälla. Sedan valde jag att ta en tesked av chilivattnet.

Bärblandningen var en påse jag hittade i butiken. Jag kom hemma på att jag ville tillsätta lite sting. Så stingigt blev det inte efter att ha tillsatt vitchokladen. Beroende på hur mycket chili det är förstås.



 Jag satte chilivattnet i en skål och satte på pudersocker. Jag vet nämnligen inte hur chokladen gillar vatten. Så jag gjorde en tunn chiliglasyr.

Sedan blandade jag med bären.
 Jag smälte min choklad i micron på full effekt i en minut. Jag brukar öppna och kika efter cirka halva minuten, bara för att se i vilket skede smältningen är. Har det inte smält alls får det gå hela minuten, har det smält lite tar jag ut, rör om och avgör hur länge det ska vara till.

När jag sedan blandade ner chokladen i blandningen var det som att den stelnade väldigt snabbt! Säkert någon reaktion med att det var chili-glasyr. Men det gick att skrapa ur skålen och få innehållet på ett bakplåtspapper och sedan med handen trycka ut det så att det blev en jämn kaka.


Jag kunde dela min skapelse direkt och satte den sedan i kylskåpet för att stelna helt innan jag satte dem i en burk som jag förvarar i kylskåpet.

Jag tycker att det blev bra! Jag gillar torkade bär tillsammans med vitchokladen (som jag annars inte gillar). Tycker inte jag känner så mycket chili i den. Men det ska ju inte bränna, det är ju godis.

Nästa gång ska jag göra en större sats och satsa lite på de ingredienser som fanns i originalreceptet! Coolt med grönt från pistaschen och de glada färgerna från marsmellosen och vad där nu fanns.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar