torsdag 17 december 2009

Årets pepparkakor

I år har jag nog gjort flest pepparkaksdegar någonsin :) 3 gånger bakade jag pepparkakor! Alla gånger en sats deg! Första gången blev nog bäst. Andra gången var degen jobbig, förmodligen för att den fått stå två nätter eller för att jag använde special vetemjöl (det fanns inget annat när jag behövde mjöl) och tredje satsen blev en supergod deg!! Men pepparkakorna smakade lätt sirap...

Nå, nu ska de väl gå att äta i alla fall :)


Bilderna är från sats nummer 2. Den jobbiga degen! Jag kavlade ut degen, men när jag höll på att kavla så fastnade den i kaveln och så var den allmänt jobbig så vissa pepparkakor blev jätte tjocka, vilket resulterade i ojämn gräddning. Årets pepparkakor har haft en tendens att antingen bli underbakta eller brända :/ Mest brända nog ändå....inte allt för brända, men lite för mycket gräddade om man uttrycker sig så.

Efter att jag kämpat till lust och leda med deg nummer 2 kavlade jag ut sista degbiten och gräddade en blöpp. Vet du inte vad en blöpp är så kolla på bilden. Det är en blöpp!

Jag bakade också ett pepparkakshus i år :) På sambons begäran! Han vet väl hur mycket jag gillar att baka pepparkakshus :D Här ovan syns ritningarna, de ligger på min 100% silikon bakplåtspapper. Jag köpte det för att det var smart att kavla ut pizzadegen direkt på underlaget och sedan slänga in allt i ugnen. Bakplåtspappret tål 225 grader, pizzan ska gräddas i 250.... något besviken Nettan!

Hur som helst så passade jag på att göra delar till en pepparkakskorg också samtidigt. Mitt i mitt pepparkaksbak kom jag på att jag skulle baka en korg! Den skulle jag fylla med godis och ge till grannen, vår kattvakt! Helt underbara kattvakt!


Ja, här är alltså delarna till huset, med tillhörande tomtesläde. Jo, jag gräddade allt på min silikon-bakplåtspapper. Pepparkakorna ska gräddas i 225 grader. Vet inte vad som händer om man sätter silikonet i för varmt, men det kom nog ut ur ugnen samma färg, men en aning varmare än när jag satt in det.

Som ni ser så lutar väggarna aningen utår på stugan. Jag försökte limma ihop härligheten med kristyr, men se det gick ju inte! Jag orkade inte sitta still så länge, och flyttade jag mej en millimeter så skakade händerna en millimeter och hela härligheten ramlade ihop till en musik av svordomar! Så jag smälte lite socker i en stekpanna och klistrade ihop väggarna. Gillar inte brännt socker, så taket är limmat med kristyr, jag orkade hålla det på plats :) Lite svårt eftersom någon (minns inte vem) ringde mitt under mitt bygge!! Så jag fick hastigt springa efter telefonen och sedan fort ta tag i taket igen innan det kanat ner från...taket...(?)!

Sedan var det bara att dekorera! Smarta jag kom inte på att det skulle ha varit enklare att dekorera FÖRST och limma ihop SEN! Men det gick bra.

Släden satte jag kristyr på och sen lade jag den och ligga så fick den torka för sig själv. Sen dekorerade jag den med små godispastiller, typ mini franskapastiller. De som blev över satte jag i släden. De var slut ganska hastigt :)

Stugan bakifrån.

Fick en massa kristyr över, och försökte laga en snöhög. Sambon hade en mindre passande liknelse till min snöhög.... Inte helt fel, men inte vad jag hade tänkt!

Korgen är limmad helt med kristyr. Får man bara alla väggar på plats så stöder de varandra. Så det var bara att låta bli att ens lite skaka på bordet medan det torkade. Sedan fyllde jag på lite mer kristyr i skarvarna och lite dekoration. Lämnade den ganska odekorerad, för jag ville inte att det skulle vara för mycket.

Sedan fyllde jag den med choklad. Det är en ganska liten korg, men jag ville inte göra en för stor korg. Man ska ha rum för den också! Hon verkade glad över den :) Och verkade uppskatta den!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar