onsdag 9 december 2009

En låda för diverse grejer

Jag använder mej av Husse kattströ, gillar deras kattströ :) Den är suverän! Det blir ju relativt fina lådor kvar när kattströt är slut, så jag har länge velat göra något med dem. Nu bestämde jag att jag skulle klä en låda i tyg. Och inte hur som helst, utan sy en påse på insidan och en påse på utsidan och sedan sy fast dessa i lådan :) Massor med jobb!


Nåja, här ser vi lådan och det material jag utgick från. Mina ritningar finns i huvudet och bestöd av 3 rader av siffror för utsidan och 3 rader av siffror för insidan. Längd gånger bredd gånger hur många jag ville ha :) Sedan var det bara att klippa ut. Jag började med innertyget, som jag valde att skulle vara av det blåa tyget. Gillar det inte så värst mycket, men nåt kan man ju göra av det! Och insidor syns ju inte så mycket :)

När jag var klar med insidan så sydde jag fast bottnet mot lådans botten, för att tyget inte ska följa med när man tömmer lådan. Kanske onödigt, men jag ville ha det så. Sydde med en vass stor nål, det gick bra att sy direkt genom paffet.

Sedan var det dags för yttertyget. Att få dem som fickor över flikarna orsakade en del huvudbry, men jag klippte sedan en ganska stor sömnsmån och vek över och sydde "vanligt" så det gick bra :) De passade också, och det är huvudsaken! Jag sydde runt handtagen med knapphåls-stygn och klippte ut. De blev nästan på rätt ställe :D

Sedan sydde jag fast innertyget och yttertyget med varandra. Jag stack in innertyget under tyget som gick som ficka över flikarna, och sydde med stora stygn rakt igenom lådan. Det syns bättre på följande bild. På det här sättet hålls tyger på insidan upp.

Jag ville att lådan skulle gå att stänga med en knapp, så jag valde bland mina knappar (som till största delen består av trista gråa eller svarta knappar) och valde den här stora röda :)

Som "knapphål" fingervirkade jag ett snöre. Jag fingervirkade för jag har förlaggt min virknål.

Jag är jättenöjd över resultatet :D Men det var en del arbete! Att få båda påsarna att passa, speciellt att få den yttre så att den inte var för stor och inte för liten....men det gick bra :)

Har funderat på att göra fler, men jag får se när jag kommer på det humöret! Nu just är julkorten på prioritetslistan! Den här lådan blev till för att allt "skräp" från mitt pysselbord skulle få en plats att förvaras på :)

2 kommentarer:

  1. Oj, va snygg den blev! Föreställer mej något med baby-grejer?

    SvaraRadera
  2. Sku passa utmärkt i den här lådan ja :) Nu är det en massa diverse överlopps saker från mitt skrivbord som fyller den....Tur att utsidan ser bra ut för innehållet gör inte det ;) Hehe

    SvaraRadera