måndag 30 november 2009

Hemlagad Pasta - Från grunden

4 portioner

drygt 4 dl vetemjöl
knappt 4 dl durumvetemjöl (om du inte får tag på durumvetemjöl går det bra att ersätta vetemjöl och durumvetemjöl med 8 dl vetemjöl special)
3 stora sprättägg
8 äggulor

Jag brukar ersätta allt mjöl med vanligt vetemjöl, och det har i alla fall lyckats för mej :)

Jamie Oliver brukar göra det direkt på bordet, så därför vill jag också göra det :) Sätt först allt mjöl på bordet och gör en grop. dit knäcks äggen. Jag har valt att knäcka äggen i en kopp först. Den här gången rymdes inte alla ägg och äggulor i mjölet, så jag fick tillsätta det senare.

Knåda sedan ihop degen till en smidig, slät och elastisk deg. Börja med att blanda ihop ägg och mjöl med en gaffel. Jag gör det bara en stund. Det underlättar, man blir inte så kladdig om händerna om ägget är lite blandat med mjölet, men det är inte så stor skillnad tycker jag, man blir ändå kladdig...

Jag fick tillsätta äggulorna senare, så jag blev ändå kladdig :) Att få ägg och mjöl smeten på bordet är jobbigt. Det fastnar något otroligt i bordet. Men det är så roligt så det är värt allt besvär :)

Knåda in allt mjöl. Är degen för mjölig, tillsätt lite äggvita. Är degen för kladdig, tillsätt lite mjöl. Men tillsätt LITE! Jag tillsatte en matsked i gången av äggvitan.

När degen är färdig, låt den vila i kylskåp en stund. Jag brukar låta den vila ca. ½ timme. Det är bra att ha en pastamaskin när man gör det här, men det går att kavla ut med kavel. Hur som helst, tryck den lite tunnare så den ryms genom pastamaskinen.

Sedan är det bara att mata in och väva den framåt och igenom :) Väva den flera gånger och ställ pastamaskinen så att degen blir tunnare för varje gång.

Sedan är det dags för pastan att bli pasta :) Hehe, i det här fallet, tagiatelle. Man kan också skära den i olika figurer, efter fantasin.

På min pastamaskin man man också laga spagetti, eller nudlar, som min syster kallade det :)

Smala och långa blir dom :) Längden beställer du själv! Vi gjorde en sats tagiatelle som var närmare 2 meter :D Den kokade vi som den var. Resten skar vi i kortare bitar. Men efter att den var kokt brast den ju lätt, så vi hade inte 2 meters pasta på vår tallrik.

Det går att snurra ihop dem som tagiatellen man köper i butiken, men var försiktig så att ni inte sätter någon extra tyngd på pastan, för den klibbar lätt ihop med varandra. Pastan går att koka direkt eller lufttorka. Det tar ca. 1 dygn för den att torka. Förvara i en lufttät burk.

Det står att man ska koma pastan tills den är al dente. Jag brukar koka den mellan 3-5 minuter. Ungefär. Om den torkar så att den klibbat ihop med varandra behöver den koka lite längre, men jag har inte fått en ihoptorkad pastaklump att bli genomkokt, dels för att jag inte vill koka den övriga pastan så länge. Den har alltså torkat ihop på mitten åt mej, och inte torkat allt till en klump.

Att göra egen pasta är kul och intressant :) Jag bjuder gärna mina gäster på egen pasta, med kravet att de ska vara med och tillverka pastan själva :) För det är en upplevelse jag gärna bjuder på!

2 kommentarer:

  1. Hm, sku inte de här ha varit på smaskonastunder?
    Voi ho ho vilka projekt du tar dej för!

    SvaraRadera
  2. Nä, jag har inga recept på smaskonastunder, utom fisksoppareceptet som kom fel. Det jag gör i köket räknar jag också som pyssel :)

    SvaraRadera