lördag 21 november 2009

Shepherd's Pie

Det har inte blivit så mycket pysslande nu när jag är arbetslös. Man tycker ju att det skulle finnas hur mycket tid som helst till det! Men dels har det mesta av min tid gått åt till att fylla i papper och förstå mej på hur det är att vara arbetslös....och jag får inget för besväret före senast i januari ändå så, det känns lite bortkastat.

Dels för att material och sånt kostar en massa, och jag har just fått slut på min dubbelhäftandetejp-roller, eller vad jag ska kalla den. Otroligt smidig grej! Har man en gång börjat kan man inte pyssla utan den :) Så sa kvinnan i kassan när jag frågade, och det stämmer! Jag borde inte ha köpt den helt enkelt xD Hehe

Hur som helst så har jag fått en del maträtter gjorda :) Här har jag inte lika fint steg för steg, men hur som helst. Tänker inte ens skriva recept, för jag är lat, och håller på att baka pitabröd, och de har snart jäst klart.


Ok, så här såg alltså Shepherd's Pie:n ut som jag gjorde enligt recept :) Det ska vara lammkött i den (vilket jag inte tog, eftersom det var billigare att använda ett blandmaletkött), lök och purjolök, worshestershiresås, salt, peppar, buljong. Jag skriver från huvudet, så jag hoppas jag fick med allt :o Nå, det viktigaste. Nå, allt ska stekas i stekpanna och sättas i en smord (paj)form. "Täcket" utanpå är mos, gjort på 10 potatisar (det minns jag :) men det går bra att använda mos som blivit kvar från igår), 1 dl lättgrädde och 1 ägg, blanda och häll utanpå i ett jämt lager. Grädda i 225 grader i 10 minuter :)

Den här Shepherd's Pie:n är gjord av mos som blev kvar från igår. Jag hade dessutom spenat i moset :) Vilket också fungerade bra här! Jag hade inte alla ingredienser till pajen, så jag stekte malet kött med rödlök och kryddade med buljong, salt, peppar och såklart, min nya favorit, worshestershiresås :D (undra om jag stavar det rätt?)

Eftersom moset var kallt så hade jag pajen i ugnen lite längre, tills den hade en gyllenebrun yta. Supergott! Bättre än då jag följde receptet :) För jag tycker det använde för lite av worshestershiresåsen!

Det är alltså spenaten som är de mörka/gröna prickarna på pajen :)

1 kommentar: