tisdag 10 november 2009

Grattis det blev en...

Flicka!

På första stämpelkursen så visste jag inte ens vad jag skulle vänta mej. Stämpelkurs? Men det lät intressant och jag övertalades att komma med. Jag hade då två kompisar som väntade barn. En kompis som jag studerat tillsmmans med och bott tillsammans med i 3 månader utomlands. Och en som är min besta kompis storasyster.

Jag ville göra ett grattiskort var åt dem. Åt min bästa kompis storasysters barn valde jag att göra ett traditionellt kort, med stork. Egentligen så hade jag lite vaga antydningar om vem som skulle få vilket, men sedan tyckte jag att det passade bäst den vägen som det blev :)

Storken är alltså gjord så att jag satte stämpelfärg på stroken (svart) och en annan färg på vaggan (orange/gul/brun). Jag ville ja dem olika färg. Det var i alla fall svårt att inte blanda ihop dem eftersom jag använde stämpeldyna. Grattis är embossat med guldfärg. Sedan tittade jag på mitt kort. Vände och vred på det, för jag tyckte att nåt saknades. Men jag ville inte heller att det skulle bli för mycket! Efter en massa funderande kom jag på att göra en liten rand med glitterlim. Det blev superlyckat :) En kurskamrat tog efter, även om jag minns att hon var nervös för att förstöra sitt kort, att det skulle bli ojämt eller vad det nu var. Tjusningen med att på frihand rita med glitterlim är att det blir bra hursomhelst :) Så hon lyckades med sitt kort!

Det här andra kortet (om jag minns rätt) var ett kort vi skulle göra efter modell. Vi skulle stämpla nåt på pappersbiten i mitten, och vi skulle embossa nåt. Jag tror det var vad instruktionerna var. Annars var det ett styrt arbete, bara för att vi skulle lära oss olika tekniker. Minns inte vilket. Hur som helst så vet jag att jag vale kossan och katten själv, samt att jag valde att stämpla just denna blomma. Så sådär jätte styrt kan det inte ha varit.

Jag valde kossan och katten för jag ville göra kortet till ett grattis det blev en....Pojken! kort.

Grattis är embossat med silver och kossan samt katten är stämplade med guld (eller liknande). Pappersbiten de är stämplade på har fått en röd kant genom att jag drog kanten mot stämpeldynan. Blomman är gjord genom att först stämpla den, sedan embossa med clear-embossing. Därefter färglägga blomman med embossing-pennor (dessa pennor gör att det går att hälla embossingpulver var man ritat, och embossingpulvret fastnar) och hälla clear-embossing på det. Blomman är alltså färglagd med röd embossing-tusch. Minns inte hur jag gjorde det svarta, för om jag minns rätt fanns det ingen svart embossing-tusch. Lappen i mitten är fast tejpad med 3D tejpkuddar.

Jag har skrivit att det blev en flicka respektive en pojke under korten. Men sanningen att säga så visste jag inte vem som skulle få vad. Så jag skrev aldrig i kortet grattis det blev en flicka/pojke. Minns inte vad jag skrev. Grattis till barnet kanske....

Jag hade i alla fall redan bestämt att min kurskamrat skulle få en pojke. Jag tänkte på hurdan hon var som person och att en pojke skulle passa henne perfekt! (Absolut ingen teori att förlita sig på med andra ord :)). Min bästa kompis syster tyckte jag att skulle kunna få en flicka, för det tyckte jag skulle ha passa perfekt åt henne!

Det roliga i att jag färdigt hade bestämt kön :) Min kurskamrat fick en pojke, och min bästa kompis syster fick en flicka!! Så kan det gå!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar