onsdag 25 november 2009

Pitabröd, en hemmakväll med mys och vin!

Sambon skulle ha fotbollskväll med polarna och jag skulle få ha en kväll helt för mej själv :) Jag hade planerat att jag skulle baka pitabröd, för det kom jag på dagen innan att jag ville göra, men orkade inte göra då. Kul att ha en kväll bara jag :) Minns inte vad jag fixade med på förmiddagen, sedan körde jag honom och for på jakt efter en pysselgrej, men då var klockan redan efter 4 på eftermiddagen, så allt var stängt, och de stora marketarna hade inte vad jag ville ha...förstås!

Sen är man ju smart och springer i en stor market och handlar ingen pitafyllning :) Men det ska vi låta vara onämnt ;)

I alla fall åkte jag hem och pysslade lite, tittade på klockan i köket att det var hög tid att börja med maten. Jag hade film på schemat till kvällen, eagle eye, kl.22 från canal...nånting... Så jag ville ju vara klar till det. Klockan visar 18, så bäst att börja! Jag hämtar receptet! När jag går ut i vardagsrummet kastar jag ett öga på klockan...HALV ÅTTA?? Längsta tiden någonsin det tagit mej att gå från köket till vardagsrummet :o Dags att byta batteri i klockan i köket kanske?

Tänk att jag inte har kommit på att fotografera receptet förr! Mycket enklare än att ha receptet framför sig vid datorn och försöka skriva det när mappen skymmer halva tangentbordet :o

Hur som helst, klicka på receptet så blir det större!

Annars, när det står "Tillsätt de övriga ingredienserna och arbeta degen slät några minuter" så misstänker jag att man ska lämna bort ägget (fast det inte står) för det behövs senare när man ska pensla pitabröden innan de åker in i ugnen. Vilket jag inte noterade, så jag vet att det går rätt bra att baka pitabröd med ägg! De blev inte perfekta, så de kanske sku ha blivit de om jag inte satt i ägget....Funderade över det, men löd receptet.

Såhär ser alltså degen ut med allt mjöl i sig. Så det var att hämta en degskrapa och skrapa bort degen från handen :) Sen skulle degen jäsa i typ en timme under handduk. Min deg jäste inte riktigt en timme, men den höll på att jäsa ut från burken :O


Okej, när degen har jäst klart så dela in degen i 4 bitar. Eftersom degen såg ut som den gjorde, kladdig menar jag, så mjölade jag den rejält! (Underlaget som degen står på är ett silikon "bakplåtspapper", det ska tåla 225 grader varmt, minns inte hur kallt och diskmaskintvätt....fast jag vet inte om jag sku sätta den i diskmaskin för det....men man får inte använda vassa föremål på den! Hur som helst bra att ha som underlag när jag inte vill att degen ska fastna i bordet :) Fungerade bra i ugnen också! Måste ju pröva ;) Hehe). Sen skulle den kavlas ut.


Och ur den utkavlade degen tryckte jag rundlar. Man tager vad man haver :) Den här fungerade bra! Men jag hade en "grekisk yoghurt"-burk också, för annars rymdes det bara 4 rundlar på siliconunderlaget. 6 stycken på ett vanligt bakplåtspapper, men dom blev lite deformerade vid lyft.

Här är alltså mina deformerade pitabröd :) Nu ska de få jäsa en stund, sedan ska de penslas med ägg.

Och in i ugnen!! Där stiger de så att de får en hålighet i mitten :) Några steg bra, andra mindre bram som man också ser på bilden.

Och så tager man vad man haver hemma. Rödlök, som jag stekte med lite rödvin. Har kvar en flaska rödvin i kylskåpet...det rödvin som är absolut odrickbart :/ Helt ok smak, men HEMSK eftersmak! Så besk så det är inte klokt!! Jag kände inte av beskheten efter stekning.

Rårivna morätter, som jag skvättade lite limesaft över, de höll på att bli mörka. Blir morötter mörka? Eller inbillade jag mej?

Kålhuvud skuret i bitar :) Jaja, någon fyllning måste man ju ha!

Sen hade jag maletkött, också där skvättade jag i rejält med rött vin (den MÅSTE ju ta slut snart....den har skruvkork så inget händer ju med vinet, men flaskan tar utrymme i min kyl...) och hällde i en halv påse guaccamolemix xD Hehe, tänke att det är ett bra tillfälle att få bort den halva påsen med guaccamolemix :)

Efter 15 minuter i 225 graders ugn ser de ut såhär. Klockan började närma sig halv tio och det var dags att föra hela härligheten till vardagsrummet så att jag har allt färdigt framför TV :)

Måste ju såklart provsmaka ett pitabröd. Helt SUVERÄNT!! Jag kommer aldrig att ha någon annan fyllning i mina pitabröd :) Alla smaker matchade! Det här är ett litet pitabröd, kommer av "grekisk yoghurt"-burken.



Nåja, klockan är kvart före 10, alla skålar finns på vardagsrumsbordet. Dags att knäppa på TV och hitta rätt kanal :)


Såklart har jag öppnat ett gott vin! Nu har jag ju egentligen vin i min andra blogg, så jag tänker faktiskt vara fräck och lämna min analys och skriva den där :)

Samma bilder kommer ni att hitta där :) Men jag tycker att jag i alla fall kan visa vad jag drack, för jag rekommenderar det! Har haft bra erfarenheter av Cono Sur. Har druckit det vita, Savignon Blanc, och rosé vinet. Vet inte om de har flera rosé sorter....vet att de har fler vita :) Vet inte hur det är med de röda heller förstås :) Men jag rekommenderar alla tre! Som jag smakar på alltså!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar