torsdag 26 november 2009

Inspirerad till Tryffeltillverkning!

En kompis pratade om att hon skulle göra tryffel, och frågade mej om råd. Inte vet jag nu om jag är så rutinerad :) Men jag gjorde mitt bästa! Blev i alla fall så inspirerad! Och när jag såg en reklam med pepparkakssmakande tryffel så var det kört! Jag SKA göra pepparkakssmakande tryffel :)

Jag valde att ta ett grundrecept, och som grundrecept valde jag vit tryffel med lime.

Sedan tog jag endast vispgrädde, smör och choklad och tillsatte egna kryddor :) Jag gjorde alltså som det står i receptet, kokade upp grädde och smör, bröt ner chokladen och rörde tills den smält. Jag gjorde dubbelt recept.

På förhand hade jag ställt ut 6 stycken frysaskar (eller vad de nu heter) och fyllt dem med olika kryddor.

Såklart så ville jag ha pepparkakssmak! I pepparkakor ska vara kanel, ingefära och nejlika. Hade jag för mej i alla fall :) Så det blandande jag. Jag tog ca. ½ tsk kanel och lite mindre av de andra kryddorna. Efter att de hade fått stelna i kylen så rullade jag bollar (MED TVÅ TESKEDAR! De smälter ju om man rullar i händerna...i alla fall smälter det i mina händer...) och rullade dem sedan i kanel.

Så ville jag ju ha gröggsmak :) Har glöggkrydda hemma, men jag lyssnade när en kollega på jobbet förklarade att hon hade köpt hela kryddor och försökt mixa dem i en mixer....tur så var det en gammal mixer (Frid över dess minne!) och det slutade med att hon köpte färdigmalda kryddor till det hon skulle göra.

I alla fall, så är det ungefär samma kryddor till glögg som till pepparkaka, bara att det ska vara kardemumma och pommerans i glögg. Pommerans har jag inte ens hemma....Och kollegan på jobbet sa att hon har pommerans och kardemumma i sina pepparkakor! Så om du inte gissat det redan: Mina glöggsmakande tryffel smakar pepparkaka!! Men det gör inget :) Jag ÄLSKAR pepparkaka!! Dessa är också rullade i kanel.

Nåja, lite vanliga smaker ska det ju också vara :) Pepparmint! Jag hade en pepparmintflaska hemma från förra året, när jag också gjorde tryffel. Jag droppade väl 4-5 droppar. Bara att pröva sig fram, tycker du att det är bra smak så SÄTT LITE TILL, smaken blir lite mildare när man rullar dem i kakao. Ska de inte rullas så sluta när du tycker att det är bra :)

Så hittade jag snabbkaffe i mitt skafferi. Kaffet har väl varit i skåpet hur länge som helst, men i alla fall ger det smak :) De är färdigt i portionspåsar. Smarta jag hällde en påse i! Och en skvätt kahlúa. STARK kaffesmak i alla fall...

När jag skulle hämta kahlúaflaskan så såg jag ju den här flaskan. Tänkte direkt på att fazer (tror jag det är) har en salmiak-choklad och tänkte att det ska jag pröva. Hällde en kork ungefär i lådan. Det är nog för mycket....blev rätt starkt. Kanske det skulle ha varit bättre med riktig salmiak? Som fått smälta i vatten, eller krossad turkisk peppar.... Helt gott så där överlag :)

Jaha, bilden saknar en grej :o Den här är rom och chili, men jag har glömt att sätta en chili på bild! Nå, spelar ingen roll, för chilismaken känner man inte....däremot romsmaken!! Den är STARK! Så det här är nog inget jag bjuder på :/ Det här äter jag själv! Jag använde chilipulver, men var nog alltför försiktig ;)


Det här är min absoluta favorit!!! Och så som jag ville göra alla tryffel. Jag tog en chokoform och hällde smält choklad i den. Sen skulle jag hälla bort överlopps choklad...men se nej! Det ville inte rinna bort! Så jag gav upp, det blev bara 6 stycken av de här. För det fanns 6 stycken formar på en platta, så att säga. Kom på att det kanske skulle gå att pensla formerna med choklad, för man vill ju bara ha en tunn hinna ändå.

I alla fall så satte jag det i kylskåpet för att stelna, och sedan skedade jag i tryffelmassa :) Blev jätte gott! Trodde att jag hade tagit bild på alla 6, men nu när jag har bara 1 kvar så insåg jag att det inte fanns någon bild på kameran :/ Höh...Så jag fick ta bild på den ensamma lilla stackaren. Den är reserverad åt min syster :) Om hon vill ha den! Jag får besök inatt!! Ok, hon kanske inte vill ha den inatt men i alla fall ;)

2 kommentarer:

  1. Det var varierande gott :) Mest på grund av att jag satte för mycket av spriten....det kan inte ha varit mer än en matsked, men det var för mycket för den mängden tryffelmassa jag hade :o

    Pepparkakor och pepparmint var favoriterna :) Salmiakk var också jättegod!

    SvaraRadera