lördag 16 oktober 2010

Fingerfärg med mjöl, vatten och hushållsfärg



Recept:

1 dl mjöl
5 dl vatten
färg efter önskemål

Blanda och låt koka i 5 minuter.

Jag rekommenderar en visp! Annars blir det klumpar! Samt jag rekommenderar mer vatten, det bli annars som lim! Om jag inte minns vattenmängden fel :p Det blir dessutom stabbigare när det svalnar.

Fördelarna är:

- enkelt att göra
- billigt
- absolut ätbart!

Det gör inget fast barnet lite smakar på färgen, det finns inget semi-giftigt eller ohälsosamt i färgen. Om man inte lagt i det själv.

Förvara färgen i kylskåp. Den håller ca. 1 vecka. Ca. 3 dagar i rumstemperatur. Är du osäker på om färgen har blivit dålig, lyft på locket och lukta på färgen. Luktar den surt och äckligt så vill man inte använda den! Då slänger du den och gör en ny :) Enkelt va?

Jag experimenterade även med att göra en fingerfärg på potatismjöl och vatten. Det fungerade hur bra som helst! Den blev glansigare. Där rekommenderar jag även en visp! Och följ anvisningarna på paketet. Perfekt för den som har ett barn med glutenallergi eller om man misstänker gluten.

De är så olika så jag vill inte jämföra dem, vilken som är bättre. Mjölfärgen blev lite mer som lim, klibbig, så därför enklare att få att följa med på fingrarna. De känns ju olika så vill man ha en känsloupplevelse så är det bara att testa båda :)

Se till att teckningen har ett bra ställe att torka på! Den kan bli rätt blöt och är det tjockt lager med färg på teckningen, överväg att ta bort lite av färgen, utan att "skada" barnens konstverk. Detta för att försäkra att teckningen verkligen blir genomtorr utan problem.

Jag gjorde blått och rött av mjölfärgen, och grönt och gult av potatismjöl. Började barnen med potatismjöl-färgen var det svårt att få mjölfärgen att fastna utanpå.

Som man ser här. Detta barn började med den gula färgen, sedan var det svårt att få de övriga att fastna.

Slutresultatet. Mycket olika, eftersom det roligaste var att kladda med färgen. För de allra minsta kan jag rekommendera att ta en klick färg (ganska stor klick) och lägga den direkt på pappret. Annars är det troligt att de sitter med händerna i färgpytsen och varken färg eller händer rör pappret. Färgen sprids på pappret när barnet kladdar, och det uppstår ett resultat :) Ett konstverk! Ett barn som är mitt uppe i att känna och uppleva, detta får man som avtryck på pappret :) Det är bara att minnas att det inte är resultatet på pappret som räknas, utan själva resan dit!

Fast jag tycker att dessa teckningar är helt fantastiska!


Teckningen överst är gjord med mjölfärg som hade mer hushållsfärg i sig. Därför är färgerna mera klara. Den andra färgen hann bli gammal innan det var det barnets tur. Där fuskade jag och använde endast mjölfärg och inte både mjöl- och potatismjölfärg.

Jag rekommenderar därför att man gör en sats av fingerfärgen och delar den i 4, så att det blir 4 olika färger av en sats.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar