torsdag 6 januari 2011

Gelé ljus

Senast jag var i Panduro i Stockholm köpte jag en sats med geléljusmassa. Sen var det bara att gå på jakt efter en massa glas!

Och någonstans borde det stå en stor varning, använd för fan ingenting nära ljusmassan som du ska använda nånsin igen! Det var ett h*vete att få bort!! Ja, alla knep var använda! Men till slut gav massan upp...eller om det var jag som förlorade känseln i fingrarna och inte märkte att det fanns kvar. Hur som helst. Gör inte som på bilden nedan! Det blir som ett lager fett som inte går bort med något medel. Blandade till slut och använde skurmedel, så jag tror att det är borta. Använde också en trasa som jag torkade av "fettet" på. Vet inte vilket som gav resultat, eller om det var allt tillsammans.

Men i instruktionerna stod det att man skulle "skeda" upp önskad mängd ljusmassa. Skeda....hm...kan den som vill försöka med! Tog hela klumpen i handen till sist och drog.

Använde en metall bunke att smälta ljusmassan i. Den ska smälta i vattenbad, och man ska vara försiktig så att vatten inte kommer i ljusmassan för då blir den grumlig. Tillsätt LITE färg. Redan en liten klump ger massor med färg, tillsätt hellre lite i gången tills du har önskad färg. Det tar en hel evighet att smälta massan, så man kan bra göra nåt annat under tiden. Det gjorde jag, jag facebookade! Men nog med översikt över köket.

Alla mina glas redo att användas! Tre skulle bli gröna, två blå, två randiga och ett genomskinligt. Det blev tre gröna, två blå, ett ljusblått och ett randigt. Jag doppade änden av veken i smält ljusmassa och tryckte fast i bottnen. Sen dekorerade jag med dekorationssand

...och krossad stearing. Blev helt fint, men gelén sökte sig inte ner mellan all stearin.

Som man ser på detta ljus. Stearin längst ner, blått (för mörkt), genomskinligt (fast ljusblått eftersom det fanns blått kvar i bunken) och sen en blandning av grönt och stearin (eftersom det andra randiga fick smältas om, och jag iddes inte plocka bort stearinklumparna).


Blått, med dekoration av gul och lila sand samt stearinklumpar. Men det syntes ju inte eftersom det blev för mörk blått! Akta er med att sätta ens små färgklumpar! Överst ett lager av genomskinligt och ett lager överlopps grönt blandat med stearin. Det såg inte så grumligt ut när det var smält, då var det snyggt, så fattade inte att det skulle bli grumligt.


Grönt, med dekoration av gul sand, endast stearin, och en blandning av stearin och gul sand.

Detta måste vara min favorit! Skulle bli genomskinligt med blå ränder på kanterna. Jag "målade" dit de blå ränderna genom att använda en sked och hälla det längs kanterna i ränder. Mitt genomskinliga blev ju som sagt ljusblått, men det blev lika bra ändå! Dekorerat med stearinklumpar, och om jag minns rätt satte jag nog någondera sand också. Minns bara inte vilken, och har inte en så bra bild att jag ser.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar