lördag 29 januari 2011

Möblera om

Jag älskar att möblera om :) Att få en ny och fräsch lägenhet bara genom att byta plats på möbler :) Samma gamla möbler, men en helt ny layout, så att säga.

Enda sen vi flyttade till denna lägenhet har jag perklat (svurit) över att det varit allt för lite utrymme i köket! Det finns inte plats för allt jag vill ha i mitt kök. Det betyder plats för glas, tallrikar, pytsar, hushållsmaskiner m.m. Jag har haft en svart flyttlåda med pytsar i, sådana pytsar som jag kan sätta rester i och liknande. Denna låda hade jag först vid en vägg i köket, sen flyttade jag den under ett bord i vardagsrummet.....men ha kökssaker i vardagsrummet? Ja, är det "finporslin" så kan jag tycka att det är okej, är det vinglas, drinkglas eller liknande, som bara ska användas nu och då, fine! Men plastbyttor för rester? Det hör inte hemma i vardagsrummet! Och det ska definitivt inte behöva vara i en flyttlåda!!

Så vad gör jag? Jo, jag funderar. Hur ska jag lösa detta problem? Hyllor ovanför matbordet? Hm.... Flytta in flera skåp i köket? Men matbordet då? Tja....

Lösningen? Matbordet ut och skåpena från vardagsrummet in!! Matbordet då? Det har jag ställt i vardagsrummet. Det är en första lösning. Jag ska se vad vi gillar det och sen kanske flytta det någon annanstans. Vi får se hur det urartar sig, som jag brukar säga :)

Allt som var i skåpet är nu intryckt någon annanstans, förutom en massa papper som jag ska försöka få in i mappar. På tal om mappar så gjorde jag en fuling igår :p Eller egentligen var det ingen fuling i grunden, men i alla fall.

På hösten köpte jag en mapp, en vanlig svart. Jag satte den på ett bord tills jag orkade ta itu med att sortera papper. Jag satte in en massa papper i mappen, stängde ...vad heter den där ringunderingen i mitten? Ja, den i alla fall, det finns en vippa som man kan vippa upp så det öppnas. Jag stängde den i alla fall och skulle sätta ett papper på ett annat ställe i mappen. Plötsligt hittar jag lösa papper...kan jag ha varit så slarvig? Satt dessa papper bredvid ringen? Jag svär lite medan jag radar in mina papper igen, som dessutom bliriv i oordning, svårt att hitta hålen. Jag stänger igen och märker att ringen inte sluts! Den är inte hel! Jag svär lite till....stiger upp och inser att jag inte vet var jag ska leta kvittot......perklar mer.....Bestämmer mig för att jag ska föra den tillbaka i alla fall, när jag hittar kvittot.

Tiden går. Söker jag kvittot? Nej! Kommer jag ihåg mappen? Nej! Igår hittade jag den igen. Mindes varför jag hade satt den där den var och att jag inte hade nåt kvitto... Hur göra? Man kan ta mappen med sig, gå till samma butik, lämna mappen i bilen, köpa en ny HEL mapp, gå ut i bilen, byta mapparna så att den hela stannar i bilen, den söndriga följer med in, berätta för personalen i kassan att jag endast hann ut till bilen före jag insåg att den var sönder, sedan gå och hämta en hel :)

En fuling, jo, men jag hade trots allt fått ett exemplar som var sönder från början, så egentligen var det inte så fult. Skulle jag ha hittat kvittot skulle jag ha bytt mappen. Nu har jag två mappar. Annars skulle det inte ha fungerat :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar