tisdag 11 januari 2011

Sushi - hemlagat förstås!

En kompis talade igår om sushi. Eller, talade och talade, jag läste det på facebook. Blev så sugen på sushi så jag tänkte att det ska jag äta idag till middag! Det finns en sushibuss i Mariehamn, som står på torget mellan 11-15. Den tiden är jag på jobbet, så det passar ju inte för mej. Visst, jag skulle ju kunna smita iväg på lunchen, men inte med mitt jobb.

Jag hade alltså det andra alternativet att det finns färdiga frysta sushi. Men min kollega ansåg att jag skulle bli besviken, de är inte bra. Så vad gör man? Jo, man bestämmer sig för att göra sin egen sushi!

Jag går i butiken och bestämmer mej att jag vill ha vissa grönsaker i min sushi. Sedan att jag ska ha gravad lax i min sushi och att den ska vara med den där tångmattan, den gröna runt sushin.

Ja nå, den gröna fanns ju inte i butiken. Den var slut. Jag kunde komma tillbaka imorgon, den kanske skulle komma i morgon. Jag iddes inte upplysa om att jag tänkte äta det till lunch idag. Istället funderade jag på alternativ att rulla min sushi i. Alternativt så tittade jag i frysdisken och stod med frysta sushi en stund i handen. Sen bestämde jag att pröva utan den där gröna, som jag ändå inte minns vad heter.

Jag går tillbaka till hyllan var alla sushitillbehör finns. Behändigt radade på ett ställe :) Plus poäng för det! Jag kikar och söker och inser att jag behöver en bambumatta för att alls kunna rulla. Jobbigt jobbigt...jag hittar ingen sån heller.... Men jag hittar ett sushi meal kit! Jag granskar "innehållsförtäckningen" jämför med priset på vad jag annars skulle köpa. Jo, det är billigare att köpa kittet. I alla fall om man ska göra sushi första gången och på prov!

Annars är innehållet inte så häftigt. Visst, sushi-ris (som bag-in-box ris....inte så enkelt som de får de att se ut på reklamen...klibbigt att hälla ut riset, hett....och så behövs en massa vatten! Inte så konstigt att han i reklamen kokar riset i en geisir, där kokar vattnet i alla fall inte bort!!), risvinäger, soya, wasabi-pasta, ätpinnar, bambumatta och tångmatta (den där gröna som jag inte minns vad heter). Men mängden var ju endast för denna måltid.

Ett recept medföljer. Så den som vill ha recept på sushi, håll till godo! Det är detta recept jag följde :)

Wasabi-pastan. Jag tryckte ut den på en liten tallrik...

...och blandade den med lite soya. Inte så illa egentligen! Men jag har dåliga erfarenheter av wasabi...första gången jag smakade hade jag underskattat styrkan i det! Inte på samma sätt som en som jag hörde hade trott att det var guaccamole (stackars stackars...) och ätit hela klicken på en gång, men jag hade i alla fall tagit mycket på min sushibit.Usch!! Men tar man lite och speciellt så här utspätt så är det helt ok.

Mina grönsaker. Minimajsen var riktigt söt och god :) Jag har annars alltid ätit minimajs på burk. Sen har jag gurka, bladselleri och morot.

Enligt receptet så satte jag bambumattan först, tångmattan sen och riset utanpå. Note: riset är KLIBBIGT!!! Sprid det så gott det går INNAN du försöker sprida med med hjälp av dina FUKTADE fingrar. Notera speciellt de stora bokstäverna. Låt bli och du förstår varför :)

Den här är med majonnäs och räkor, samt gurka och morot och majs. Det blev min favorit! Så god :) Den andra var med gravad lax, gurka, majs och selleri. Men det blev för mycket gravad lax.

Så, hoprullad! Så ligger den och "vilar" i väntan på att bli uppskuren :)

Ett försök att ta kort på när jag rullar sushin. Jag noterade fingrarna, det är ett mellanrum mellan lång och ringfinger, samma mellanrum som jag har på ett foto där jag fyller 1 år. Jag kan dela mina fingrar i två grupper, en med pekfinger och långfinger, andra med ringfinger och lillfinger. Alla kan väl inte göra det har jag förstått. Kan du?

Sidospår...

Efter att jag lagat alla, det var fyra tångmattor, så jag gjorde alla. Min sambo är borta nu två dagar så det är bara att passa på! Han vägrar smaka på sushi, så ingen idé att spara tills han kommer hem. Tänkte jag. Jag tänkte om efter att jag ätit typ hälften och kände på min allt mer spännande mage och fortfarande ett berg av sushi kvar....nå, jag får avnjuta resten imorgon :)

Mina sushi-rullar

Samt resultatet! Det blev en hel del sushi! Och det blev ungefär hälften kvar :) Uppe i vänstra hörnet är wasabi-blandningen, nere till höger är endast soya. Och pinnarna är ätpinnar :) För den som undrar.

Gott :)

2 kommentarer:

  1. Sjögräs är det man rullar sushin i :)
    Vill också testa att göra själv nångång :)

    SvaraRadera
  2. Jo :) Det var riktigt roligt att testa!

    SvaraRadera