lördag 19 september 2009

Småpyssel i köket

Jag hittade en bra Hagbard serie i en tidning för...tja, det kan nog börja bli någon månad sen rent av. Jag gillade den skarpt och bestämde att jag vill ha den på min köksdörr.

Jag valde att inte lägga upp den innan jag visste hur jag skulle få den fint. Efter att jag hade köpt nya bokstavs-stämplar kom jag på att jag ville ha KÖK skrivet på min dörr. Men dels så är bokstaven K inte den mest coola, dels har inte bokstäverna Å, Ä eller Ö eftersom de är engelska alfabetet. Så jag funderade vad jag skulle kunna skriva. Jag har just lärt mej ordet pentry (=kokvrå, litet kök; skeppskök, kabyss) och ville skriva det. Fick i alla fall mothugg och förslaget att skriva KITCHEN. Det roliga är att de första bokstäverna är ganska tråkiga, gillar de sista fyra bättre. Men det blev fint! Bakgrunden är en tapet, tyckte den passade bra till kök.



Jag var choklad sugen ikväll och det fanns ingen choklad hemma, så jag bestämde att att jag ville gör chokladbollar. Jag fick ett tips om en matklubb av en kompis, och såklart kunde jag inte hålla mej därifrån, även om jag inte är aktiv där.

Så jag loggade in och sökte upp recept på chokladbollar. Det finns MÄNGDER med recept, men jag valde bland de två första. Ingen vits att gå igenom alla recepten! Jag bli ändå inte klokare för det...vad är det som gör recept 2 bättre än recept 5 t.ex.? Kanske om man skulle göra båda och jämföra, men nu var jag bara sugen på choko och tänkte inte börja jämföra recept!



Chokladbollar med Irish Cream

Ingredienser

100 g rumsvarmt smör
1 dl strösocker
2 msk kakao
1 msk vaniljsocker
4 dl havregryn
2 msk Irish Cream går även bra med Kaluha

Garnering:
Strössel eller kokosflingor

Beskrivning

Rör ihop smör och socker. Tillsätt kakao, vaniljsocker, havregryn och Irish cream. Häll upp strössel/kokos på en tallrik. Forma chokladmassan till bollar. Rulla runt dem i strössel/kokos. Förvara chokladbollarna svalt i burk med lock.
Man kan även lägga dem i frysen vilket fungerar utmärkt.


Jag tittade på mänden, vilken jag inte skrivit dit, men receptet skulle vara för 15-30 personer. Måste helt klart ha varit något fel, eftersom jag fick 25 chokladbollar. Varav 5 (på nedersta bilden) fick återstående kokosmängden i sig. Kokosflingornas datum hade gått ut, så jag tyckte att det var onödigt att spara mera då. Jag tror inte på att "torrfoder" blir gammalt på samma sätt som all annan mat, därför kan jag använda det även efter utgångsdatum. Men onödigt att spara på dmå mängde ändå efter att datumen gått ut.

De med kokos blev lite torra, så jag ville ha något att dricka till, därför gjorde jag lite varm kakao med polkagris i. Hade en polkagris i kylskåpet (av alla platser säg) som jag hade fått till julklapp förra året, den har bara inte blivit uppäten. Men nu passade jag på att värma mjölk och sedan slänga i polkagrisen. Det blev mintchoklad-dricka :) Gott!!

1 kommentar:

  1. Verkar inte som ett dumt recept, får man nog prova. Chokladbollar är personliga bak favoriten sedan barnsben.
    Fin blogg förresten. :)

    SvaraRadera