onsdag 16 juni 2010

Studentkort

Jag var med i en utmaning på scrapmoment, utmaningen gick ut på att göra ett student eller examenskort. Mitt bidrag hittar ni om ni följer länken.

Jag hade i alla fall ingen att ge kortet åt så jag bjöd ut det över facebook och fick två napp. En släkting och en kompis mamma. Så jag bestämde mej för att göra flera kort :)
Jag gjorde ett till åt en flicka. I samma stil som det som är med i utmaningen. Jag sydde valde att göra kortet i rött och svart. Jag använder röd tapet, och eftersom tapeten i sig skiftar i färg så valde jag endast en färg. Jag sydde en ram runt hela kortet. Flickan är färglagd med ProMarker pennor samt memento stämpeldyna. Det går att färglägga med hjälp av vatten och en pensel. Jag trycker stämpeldynan mot ett återanvändningsbart bakplåtspapper och använder sen vatten på en pensel och använde bakplåtspappret som en palett.

Grattis är stämplad med svart rakt på tapeten. Blommorna är från en scrapbook kit. Jag gillar när det är ojämt antal, därför är det 3 blommor på framsidan. Tycker de matchar färgtemat.

Den blev rosa inuti, för att följa det röda temat. Jag har använt mementostämpeldyna, direkt på pappret. Jag har endast rosa och lila färgskala i något som liknar rött. Därför rosa. En blomma för att följa detaljtemat.

Detta kort gick till släktingen. Eller, egentligen är hon släkt med min sambo, men jag ska väl räknas som ingift släkt så småningom.



Min kompis mamma däremot var jag inte säker på om var till en flicka eller pojke, så jag gjorde för säkerhetsskull några pojkkort. De är gjorda med samma flicka, jag har endast försökt få bort flätorna och blommorna har jag bytt mot slips (på ett av korten). Jag kan dessutom endast ha halva killen, för annars får han kjol.


Det här kortet var mitt första försök. Jag tänkte att blommorna nog kan vara kvar, killar kan väl ha blommor. Men det ser inte så manligt ut. Färgen är blå och grön. Mörk grön stor kvadrat som jag har sytt en ram på, samt ett mörk blått band över kortet, för att dölja halva killen samt fungera som banderoll för grattis. En "bling-bling" i varje hörn på Grattis samt 3 utstansade blommor i blått och brunt.

Insidan fick bli grön, även om den är ljusare än utsidan. Blommorna fick följa med som detalj, men inget "bling". Grattis är stämplat med mörk grön memento.

Här försökte jag få killen lite manligare, jag ersatte blommorna med en slips. Jag satte fyra "bling-bling", ett i varje hörn, samt grattis lite på sned uppe i hörnet.

Jag bestämde att kortet skulle gå i rött och vitt, samt svart kort. Killen är färglaggd med ProMarker. Skylten med memento.

Inuti valde jag att inte färglägga. Jag la istället en remsa med samma rosor som på framsidan, samt en "bling-bling" i högra hörnet. Grattis är stämplat med svart.

De båda flick-korten är sålda, pojk-korten har jag haft till salu hos rosa katten, men jag tror de är kvar. Jag har gjort två pojkkort till, men de glömde jag ta bild på. De var för att jag lovade två pojkkort, men den dagen var rosa katten stängd så jag fixade två nya. Synd så glömde jag ta kort på dem. Jag använde inte student-stämpeln utan champagneglas och grattisstämpeln.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar