söndag 20 juni 2010

Utmaning på Stellas Lilla Blogg


Jag surfade runt på bloggar och hittade Stellas lilla blogg, där det är en månadstävling på gång! Klart jag måste testa på den! :) Instruktionerna hittas här!

Det gäller alltså att hämta inspiration från en skiss samt en somrig blombukett. Sommarbuketten finns här bredvid, instruktionerna får ni som sagt klicka er till.

Jag vill inte ha bilder på mej på nätet, så denna är något suddad. Själva fotografiet är ett hopklipp av två foton. Det till vänster är taget av utsikten från räcket sett, och det till höger är taget en bit från räcket. Annars skulle jag inte vara med på bild :)

Jag har valt lila bakgrund för att matcha himlen på kortet, men det matchar även de lila blommorna i buketten.

Mitt största problem var hur jag skulle tolka de tre formerna som var ovanför bilden i skissen. Jag kunde inte för mitt liv komma på något som resan skulle ha haft för speciellt som skulle kunna omvandlas till föremål eller dekoration ovanför bilden. Till slut kom jag på att jag ville ha ett tåg, eftersom denna bild är tagen under en interrail. Jag sökte på nätet efter tåg att färglägga och hittade ett! Detta tåg hittade jag här. En sida var man kan ta ut bilder åt barn att färglägga.

Det var ungefär som jag hade tänkt mej :) Även om det var spegelvänt. Vände det med hjälp av word och printade ut det. Det är färglagt med ProMarker pennor. Jag ville behålla tre former ovanför bilden, och det passade perfekt att det är ett lok och två vagnar :) Färgerna är inspirerade av blombuketten.

Jag ville ha en grön ram och gult runt själva titeln. Den gröna fick en ram med hjälp av symaskin. Båda är tapeter.

Som avslutning fick hela kortet en ram av touch deco. I liknande färg som kortet. En liten reva med information uppe i vänstra hörnet fick också plats.

Helhetsintrycket är väldigt....tja...det är "baby" tema över hela alstret tycker jag :) Men jag gillar det för det! Det enda som jag är lite skeptiskt till är tapetremsan med information uppe i vänstra hörnet. Men samtidigt, utan den var det något som saknades....ja.

Detta var verkligen en utmaning för mej! Att kombinera ett kort med en stämpel som bild har jag inte haft så stora problem med, men den här! Hur ska jag sätta titel-lappen så att den blir bra? Färger? Men denna var ändå mycket enklare än den andra som jag gjorde, som jag kommer att berätta om längre ner.

Det var max ett bidrag per person i denna tävling. Jag gjorde två bidrag och valde sedan detta. Det har de färger som behövdes i utmaningen. Den andra har jag också inspirerats av blombuketten, men endast av de gröna bladen, så jag valde att ha med interrail alstret i tävlingen.

-------------------------------------------------------

Jag kommer i alla fall att ha med båda i detta inlägg :)

Här kommer alltså det andra! Detta foto har jag valt just för citatet som har blivit titel. "More mountains in a momant than most see in a lifetime"

Även detta kort är ett kort som jag klippt ihop. Det kort där jag är med syntes inte bergen lika bra, och det kort utan mej så såg inte så bra ut som sådant, eftersom det var ett foto av ett foto. Jag har dessa bilder i album och de är inte tagna med digitalkamera. Jag klippte därför ihop två stycken för att få en bättre bild till citatet. Även här är bilderna något suddade.

Jag har som sagt inspirerats av blombukettens gröna blad. Det ligger även en annan tanke bakom den gröna färgen, granarna på Sulphur mountain hade en grön mossa på sig. En neongrön mossa! Jag har inget exakt minne av vilken nyans av grön, eftersom färgen inte blev samma på kortet jag tog, men jag ville ha med den gröna färgen i alla fall.

Det här var mycket mer än en utmaning! Jag printade ut ett foto av mej...förkastade det! Printade ut ett till, en större variant, för annars blev texten för stor, tyckte jag. Men det blev inte bra. Jag prövade att klippa bilden i remsor, för att få in...ja, det heter säkert något fint, men jag ville bara ha bilden indelad i mindre bitar :)

Sedan var det någon dekoration. Jag hade inte heller på den här någon idé om vad som gjorde denna resa värd att nämnas i dekorationsväg. Det är lättare med stämplar, vet inte varför. Men det var i alla fall den tanken som löste det!

Om jag skriver Canada (med C eftersom jag på bilden befinner mej på engelskspråkig ort), 3 stora och 3 små bokstäver. A fick vara litet av den orsaken att det A som hör till de stora bokstäverna är så snirkligt och pompöst att det inte passar att använda någonstans. Det ironiska är att det var själva A som jag föll för! Det var på grund av A som jag köpte bokstavs-stämplarna! Hur som helst, de är stämplade med memento bambugrön på tunt papper. Det skulle kunna vara återvunnet papper...vet inte vad det är, har fått det av min syster yster :)

Jag fick in lite info om fotot på sidan, vi är på resa till Rocky Mountains, det var 14-17 oktober 2005, och berget detta kort är taget från heter Sulphur mountain. De passa bra tillsammans med remsorna av fotot tycker jag :)

Jag gav alltsammans en grön ram med ljusgrön ram inuti.

Citatet är hämtat från en turistbroschyr som vi fick på plats. Ett citat som jag gillar :) Och väldigt passande till bilden! Citatet handlar alltså om utsikten!


Det var roligt att göra båda två :) Men VÄLDIGT utmanande!!! Jag är riktigt stolt över att resultaten blev så bra :)

1 kommentar:

  1. Grattis till vinnaren :)

    Hittas här: http://stellaslilla.blogspot.com/2010/07/vinnare-junitavlingen.html

    SvaraRadera