fredag 11 juni 2010

Rosa Katten's chokladrutor

Hittas på Rosa Kattens blogg.

Du behöver nougat eller marabou choklad


220 gr smör/margarin
8 dl havregryn
0,5 dl sirap
2 dl socker
4 msk vetemjöl
3 tsk bakpulver

Rör ihop alla ingredienser, bred ut massan i en smord långpanna
grädda i 175 grader ca 15 minuter

du behöver 4st guld nougat eller en chokladkaka ( själv använder jag alltid bara marabous)
man kan värma upp nougaten/chokladen lite i micron också ....
hyvla nougaten/chokladen direkt över den heta kakan och bred ut massan , låt svalna lite och skär i lagom bitar, typ 2 muns bitar ( den blir mäktig)


--------------------------------------------------------


Ja, den texten ovan är tagen från Rosa Kattens blogg. Jag själv använde i alla fall nougat som glasyr, men också marabou choklad, för jag är inte så förtjust i nougat. Nu visade det sig att detta var en väldigt god sort :) Men det visste jag inte när jag köpte den.

Några fina bilder av tillagningen finns inte. Men jag skulle rekommendera en mindre långpanna :) Mina chokladrutor hade en tendens att falla i bitar, för de var så tunna!


Resultatet blev bra :) Som havreflarn med choklad på! Mmmmm. Grannen som var på besök gillade dem också! Ett bra betyg får de!

3 kommentarer:

  1. Men fy hooolins vad gott det ser ut!! MUMS :) Har smakat sånna där förut också då mamma lagat så jag VET att de är goda ;)

    SvaraRadera
  2. Ser hur gott ut som helst...

    Vad bra att du gillade bloggen.

    Idag är jag määkta uttråkad coh kan inte komma på nånting att göra och allt pyssel är nere i butiken och ute är det för kallt...

    SvaraRadera
  3. Rosa katten ... har tittat lite dåligt i din blogg :( fyyyyyyy på mig ....

    men skall bara tillägga , jag har gjord den i mindre långpanna, och konstaterade att den smakade inte lika gott och det blev för tjocka bitar, dessa tunna är en godbit ;) men pröva i mindre form, och berätta om du också tyckte den smakade godare tunn :) *meow*

    SvaraRadera