lördag 29 maj 2010

Plastpåsar? Ingen fara :)

Det här är inte ett pyssel jag har gjort. Det är ett pyssel jag har beställt och fått gjort åt mej :) Av min underbara kompis Lisa :)

Nu var det bara det att efter flitig användning så hade gummibandet i nedre delen av pysslet gett upp så hela grejen bara hängde där till ingen nytta.....vilket var oändligt synd för den var så praktisk!!

Vad är det då jag pratar om? Jo, en sån där smidig påse var jag kan samla mina plastpåsar så jag slipper ha dem slängande runt benen på golvet eller fult instoppade i någon låda där jag gärna har nåt annat fult undanstoppat. Så eftersom Lisa hade gjort en sån åt sig så beställde jag en sån till min födelsedag :) En födelsedag för ett visst antal år sen i och för sig.


Den var vackert diskret i vitt med beige blommor på sidorna. Men när gummibandet släppte och jag skulle sy i ett nytt bestämde jag mej för att pimpa den lite! Så jag målade alla blommor blå (endast konturerna), blombladen fick gröna konturer och de stora löven blev helt gröna. Snyggt tycker jag :)

Hur fungerar det då? Jo, man har en påse i tyg som ovan, som hänger i ett snöre av något slag.

Sedan behövs en plastpåse. Vilken som helst duger! Jag är inte ute efter att göra reklam, men det var den första påsen som kom i min hand.

Tygpåsen ska som sagt hänga i sitt snöre, men inte som på första bilden, utan som här, på en spik på väggen. Då är det lätt att trycka in plastpåsen i typgåsens övre öppning.

Tryck den så att den är enda ner! Den ska försvinna helt ur din åsyn! :)

Se! Snyggt och prydligt hänger den på min vägg :) Ingen kan ana att den innehåller en hel hög med plastkassar! Jag brukar trycka dit plastkassar tills de trillar ut där nere...det var säkert det som dödade gummibandet :p När plastpåsarna började trilla ut där nere även fast jag inte hade så många i påsen så visste jag att det var ett gummiband som givit upp.

Så här ska det se ut om allt fungerar som det ska :) Gummibandet ser till så att plastpåsen (-arna) hålls där de ska och de är lätta att ta när de behövs. Bara att fånga den som är längst ner och dra ut den! Smidigt värre! :D


Hur jag pimpade den? Med textilfärg. Nu är det nog lite reklam, men jag har gjort så mycket smygreklam för panduro så jag kan bra göra lite till :) Det är alltså därifrån som jag har köpt den. Jag är helt nöjd med den, även om jag inte har använt den så mycket så jag vet inte om den verkligen tål det den ska tåla. Jag får ge den lite ris om det visar sig att den inte gör det! Eller så kan väl ni risa och rosa?

Gullig bild är det på den i alla fall :) Det är alltså textilfärg för vita/ljusa textiler jag har valt.

2 kommentarer:

  1. Sån ha jag också sytt åt mej men jag strunta i gummibandet nere, alltså inget hål heller. Tyckte de går lika bra att ta påsarna opppifrån.

    SvaraRadera
  2. Nåjo :) Som situationen är nu sku det gamla gummibandet ha klarat trycket....kan knappt vara fler än 5 påsar :/ Behöver helt klart handla mer!

    SvaraRadera