onsdag 5 maj 2010

Rosa Kattens Donitser


Jag har tidigare skrivit ett inlägg om Rosa Kattens donitser :) Eller, jag kallar dem så eftersom jag har hittat receptet på hennes hemsida. Receptet finns på det inlägget så jag tänker inte upprepa mej. Då när jag gjorde donitserna så orkade jag inte göra glasyren samma dag, utan jag har faktiskt låtit donitserna stå ett antal dagar innan jag tog mej tid. NU har jag gjort glasyren och glaserat dem :) Det var enkelt, bara mixa alla ingredienser och doppa donitserna i smeten. Sen fick de stelna.





Man skulle använda röd karamellfärg för att få glasyren rosa. Det har jag inte hemma så jag använde blåbärssaft. Jag tog upp några blåbär ur frysen, satte en stund i mikron och hällde sen saften i glasyrsmeten. Det blev väl lite rosa-lila, men det är nyttigare än karamellfärg :) Om man nu kan använda ordet "nyttig" när man pratar om donits! x)

En bild utan blixt. Den framhäver det lila, men de var inte så här lila i verkligheten. Den andra färgen stämmer mera överens. Jag använde för första gången riktigt smör i sådan här glasyr. Har gjort liknande tidigare, men med margarin. Jag blev överraskad över hur stark smörsmaken egentligen är! Men det gör inget :) För jag gillar smör! :D

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar