onsdag 12 maj 2010

Hemlagad fil


Min syster Cutie var här under helgen (8-9.4) och hon köpte fil. Oj vad jag blev sugen på fil då :) Men inte vilken fil som helst utan hemlagad fil :) Sån som min mamma brukade laga när vi var små :) Eller små och små, så pass stora att vi kunde tycka att det var kul att mjölk blev till fil över en natt :D

Ok, så här gjorde vi. Först köpte vi en fil, för att få "filkultur" eller vad jag ska kalla det. Mamma förklarade att man behövde lite fil för att göra mera fil, och jag fattade inte varför man måste köpa fil för att sen laga fil av det, då kan man ju lika gärna bara äta det man köpt! Men kul var det i alla fall och minst lika gott :)

Ja, vi tog med en sked "filkultur" (alltså en sked fil) och satte det i en skål. Sen sku vi röra i filen så att den blev trådig, eller vad jag ska kalla det. Mera rinnig i alla fall. Och sedan fylla på med mjölk. Därefter skulle man lägga på ett lock. Vi använde tefat eller dessert-fat eller vad det nu var. Efter det var det klart :) Då var det bara att lämna det i rumstemperatur i ett dygn.

Ett dygn senare har man fil :) Som vuxen har jag lärt mej att äta fil med socker och kanel, värt att pröva! Åt med endast socker när jag var liten.

Färdig fil, gjord på ca. 1 msk köpt fil och resten mjölk. Sedan fick det stå 24 timmar i rumstemperatur. Enligt mina kolleger på jobbet så håller hemlagad fil 3-4 dagar i kylskåp. De var också vänliga nog att informera mej om att ifall filen har gröna prickar på sig så behöver jag inte ens smaka på den :) Den är gammal ändå!

Nu tänker jag inte ta reda på hur länge det tar förrän filen blir grön :) Jag kommer istället att ta reda på hur många gånger man kan "återanvända" filen. Det vill säga, göra ny fil. Har ett minne av att mamma sa att man kan göra fil 3 gånger, sen måste man köpa ny. Varför vet jag inte. Men det är väl så enkelt som: Gång 1, filen står framme ett dygn, Gång 2, litet av den fil som redan stått framme 1 dygn används på nytt och får stå framme 1 dygn till. Kanske.

Sen så kan man inte göra fil om det är åska i luften :) Då skär sig filen. Det har jag inte varit med om heller. Kanske filen också skär sig om man "återanvänder" den för många gånger? Hm....jag updaterar om jag kommer på något världsomvälvande :)

2 kommentarer:

  1. Nu blir jag också sugen på fil!! :) Undras om det funkar med laktosfri mjölk också? Kanske borde testa..men jag e så lat med sånt där :P Låter lite mysko att den ska stå i rumstemperatur men det är väl därför den blir fil-konsistens kanske..hm :) Socker o kanel ska d va jo, mumsFILlibabba! Men alltså hur mkt mjölk ska det vara till en msk fil? Ca. 2 dl??

    SvaraRadera
  2. Jag brukar faktiskt hälla på mjölk tills skålen är fylld :) Så jag antar att det är typ 2 dl.

    Har för mej att det är för att den ska få fil-konsistens som den ska stå framme :) Man kan göra yoghurt också, men då ska man koka upp mjölken och grejer, så jag ha egentligen varit för lat för att pröva :p

    Det borde nog gå med laktosfri mjölk :) I alla fall är det ju mjölk! Och så hemst mycket energi tar det ju inte ;) Men jag ska inget säga....det tog väääääldigt länge innan jag fick filburken köpt xD

    Vad jag funderade på är om det går att laga med typ soya-mjölk :) Det ska jag testa! Bara jag kommer mej för att köpa sån mjölk...om mera fil :p

    SvaraRadera