fredag 7 maj 2010

Mjöden kommer på efterkälken!


Jag skulle ju skriva mjöden redan tidigare, men men. Som jag redan tidigare skrivit så finns receptet på farinsockerpaketet :) Så den som var intresserad....hann i alla fall inte laga mjöd.... för jag var så sen med det receptet också, satte det att publiceras en viss datum, sen märkte jag att det var för sent och ville ändra datum, men nej, då hade någon htlm-kod blivit fel :/ och jag fattar ju mej inte på sånt där! Varför var den rätt när jag publicera den första gången, men fel när jag skulle publicera den andra gången? Det enda jag ändrade var ju publiceringsdatum!

Nåja, mjöd! :)

8 l vatten
½ kg farinsocker
½ kg strösocker
2-3 citroner
1/4 tsk färsk eller torr jäst
Russin

Koka upp en del av vattnet och ös över sockret. För att få en mörkare mjöd använd endast farinsocker (1kg). Tillsätt resten av vattnet samt den pressade citronsaften. Tillsätt jästen i den ljumna (ca 40 grader celcius) blandningen. Tappa mjöden på flaskor efter 1-2 dagar. Tillsätt en tesked socker samt några russin i varje flaska. Trycket i flaskan ökar under jäsningen. Använd inte en för tät kork. Mjödet är färdigt om en vecka då den står svalt eller på 3 dagar i rumstemperatur. Förvara svalt och används inom en vecka.

En annan rekommendation som inte står på farinpåsen: Använd INTE glasflaskor! Trycket ökar under jäsningen och min mamma påstår att en av hennes mjödflaskor exploderade ett år! Mjöd över hela köket samt glasbitar! Jag har inget minne av något sådant, men jag tänker då rakt inte ta reda på! Ifjol hade jag en plast-mjödflaska som blev helt deformerad! Det var en colaflaska som buktade utåt. Så jag är böjd att tro på min mor! Inga glasflaskor vid mjödtillverkning! Tack :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar