lördag 27 november 2010

Ett ljus i mörkret

På min nästsenaste (jag har hunnit med en till kurs här efter det :) ) stämpelkursen lärde jag mej att stämpla på ljus :) Härligt!

Jag frågade om inte det är brandfarligt (förklaring följer) och hon som höll kursen trodde nog inte det, men att det nog egentligen var ett prydnadsljus. Mitt ljus, nedan, däremot kan jag ju direkt säga att är brandfarligt om man inte plockar bort blommorna :)

Här är alltså det färdiga resultatet. Hur jag skulle få dit grattis visste jag, det hade jag lärt mej på kursen, men hur jag skulle få dit blommorna, det luskade jag ut själv :) Det är inte så svårt!



För det första. Grattisstämpeln är stämplad på en bit silkespapper. Om jag minns rätt ska det göras så på riktigt, om jag minns fel så är det på ett annat sorts papper som är lika tunt. Men det fungerade bra med silkespapper i alla fall.

Därefter klipper man ut motivet och placerar det på ljuset. Se till så att stämpeln är svängd så som du vill att den ska bli! Det kommer inte att bli spegelvänt utan det blir exakt så som det ser ut när du placerar den dit. Sätter du den spegelvänd (eftersom du tror att den fungerar som en stämpel) så kommer resultatet att fortsätta vara spegelvänt.

När motivet är placerat där du vill ha det så ta en bit bakplåtspapper, smörpapper fungerade lika bra, och täck motivet med det. Biten ska vara så stor att den går runt ljuset och ändorna möts där bak. Ändorna blir ditt handtag! Håll bakplåtspappret, smörpappret, spänt.

Ta därefter värmepistolen, eller om du har en embossing...nu minns jag inte vad de heter...embossingpistol? Hur som helst, och värm motivet. Det kommer att se ut lite som när man embossar, motivets konturer kommer att ändra färg, en aning. När hela motivet är uppvärmt, ändrat till samma färg, ta försiktigt bort bakplåtspappret, smörpappret. Volia! Färdigt :)

Därför var min fråga, blir det inte brandfarligt eftersom man smälter in ett silkespapper i stearinet? Vad händer när man bränner det? Ramlar silkespappret in i lågan eller hur fungerar det? Hon som höll kursen trodde att det rinner ner som vanligt stearin, men hon var inte säker. Hur som helst så ska man ALDRIG LÄMNA ETT LJUS UTAN UPPSIKT!!!

Medan stearinet fortfarande var varmt tog jag två blommor (som jag på förhand hade valt ut) och satte fast dem med var sin brads. Eftersom stearinet fortfarande var varm så var det bara att trycka in dem. Det gick som att skära smör med varm kniv typ :)

Lite extra dekoration är ju glitterlimmet runt ljuset och över Grattis. Det var för att ge ljuset det lilla extra :)

Sedan behövs ju en fin presentask :) Synd så hade jag inte den brun jag ville ha. Jag ville ha en en matchande brun likt blommorna. Men det fanns ju inte...förstås! Så jag valde det näst bästa. En mörkare variant. Bandet runt är rött. Fast det ser svart ut på bilden. Imorgon ska min kompis få det :) Fast hon fyller först i mitten av december. Nå, bättre att hon får det lite för tidigt än att hon får det i april ;) ....det har hänt!

Ljuset med ett julmotiv ger ju en underbar julgåva :) Minns inte om jag laddat upp mitt stearinljus som jag gjorde på kursen....ska kolla det, men det blir en annan dag.

2 kommentarer:

  1. Du är så otroligt duktig på att pyssla Nettan!! Inte bara det här utan alla kort du gör (kommer ihåg första kortkursen vi var på hur impad jag blev över dina kort redan då, du har verkligen öga för det där!!) och allt möjligt som du hittar på :)

    SvaraRadera
  2. TACK Carola :) Jo, det är så roligt att pyssla :) Vissa alster blir ju bättre och vissa sämre förstås :) Roligt med positiv feedback ♥

    SvaraRadera