onsdag 17 november 2010

Grattis på födelsedagen!!

Ja, pyssel-time är det alltid ;) Så när jag blev bjuden att hälsa på en kompis som kommer att vara på en stuga inte långt härifrån, och fick veta att anledningen att de hyr en stuga är för att hans pappa fyller jämt just nu. Så bestämde jag mej för att pyssla en "neck-hanger" till en vinflaska :)

Min sambo frågade ju direkt om jag ens träffat pappan i fråga ;) Och det har jag gjort, en gång. Men en möjlighet att pyssla är något jag inte avböjer :) Och jag är lärd att ha med något när man hälsar på någon annan för första gången :) Jag har inte varit till stugbyn där de ofta vistas fören nu.

Såklart så kom jag på att fotografera efter att jag hade hängaren klar. Så någon beskrivning kommer inte att medfölja. Den kommer senare.

Det som behövs i alla fall är en modell, papper av en sort (i detta fall brunt) och av en annan sort (i detta fall randigt). Båda ska nog vara tjockare sortens papper. Man ritar runt modellen, klipper ut och sedan börjar man dekorera. Jag har modellen. Men chokladplattan jag köpte var större än modellen gav, så jag använde chokladplattan som modell. Med lite fantasi så kan du säkert rita en egen modell av denna bild :) Använd samma metod som när du vill göra en box eller tärning av papper, kom ihåg flikar att limma fast så att det blir tre-dimensionellt.

Det är viktigt att dekorera innan man limmar ihop hängaren. Annars är det svårt. Det finns t.ex. ingen "handgjort" stämpel på denna, för jag kom på det efter att ha limmat ihop den, och det har jag testat, det går INTE att stämpla efteråt.

Killen på bilden är en panduro omonterad stämpel. Carpe diem är en .... äsch nu har jag glömt vilken stämpel det är. Nå, jag kan ta det senare! Jag stämplade först Carpe diem, sedan gjorde jag ett till stämpeltryck på ett restpapper. Det senare klippte jag ut och la över det första, på detta sätt kom inte pojkens konturer över Carpe Diem.

Jag valde att inte färglägga pojken. Men jag ville blinga till löven samt Carpe Diem. Det har jag gjort med glitterlim. Två större löv som följde med en scrapbook kit har jag limmat i hörnet av pojkens bakgrund. Det bruna pappret med stämpeltrycket är limmat på en bit ljusblått presentpapper, sedan limmat på hängaren.

Själva hängaren, alltså den som kommer runt vinflaskans hals har jag dekorerat med prickar av grönt glitterlim. Sedan är det bara att sätta i chokladplattan (som varit i under alla bilder utom den som är sist) och ge bort en vinflaska, glöggflaska, en flaska med olja.....vinäger....vad som helst! En flaska med hemlagad saft?

Pappret jag använde som är randigt är scrapbook papper, det har tryck på båda sidorna. Det tryck som är på insidan är inte i min smak, men det gör inget eftersom det inte syns :) Det var väl dödsskallar och sånt på det.

Vinflaskan är utbytt till en vitvinsflaska :) Eftersom jag fick reda på att födelsedagsbarnet inte dricker rött vin :)

Hoppas det uppskattas!

Ja, varför Carpe Diem och inte grattis? Tja, jag vet inte hur det är med dej, men jag tycker att ju äldre man blir desto mindre bryr man sig om sin ålder. Istället gäller det att ta dagen som den kommer och njuta av det man har här och nu :) Inte hänga upp sig på hur gammal man blir. Det är hur ung man känner sig som räknas :) Alltså, Carpe Diem! Fånga dagen :D

1 kommentar:

  1. som sedan sist och slutligen visade sig gilla både rött och vitt ;) Nåja....vitt blev det! Synd att det visas vilken flaska det annars skulle ha varit :p

    SvaraRadera