lördag 13 november 2010

Nu är det dags för lite sprit!

Jag har nu haft 5 på varandra följande inlägg för barn under 3 år. Dags att väga upp det lite tycker jag :) Nu kommer alltså ett inlägg för barn över 18 år ;) Eller, egentligen när det är starksprit så är det "barn" över 20 år.

Jag hittade i Jamie Olivers kokbok ett recept på hur man gör vodka melon. Det lät intressant, jag har haft det på min "to-do"-lista länge redan. Nu var det en kompis som pratade om att använda melon och vodka, så jag kom på min idé igen! :)

För det första insåg jag att vi behöver en så liten melon som möjligt! Meloner är inte små, denna var den minsta jag hittade, den väger drygt 4 kg. För det andra så läste jag på nätet att man ska reservera ca. en vecka för detta! Jag hade 2-3 dagar. För jag hade för mej att det skulle gå på två till tre dagar. Det gör det ju inte märkte jag :p


Lite bilder för att avbryta textflödet :) Jag tog en liten kniv och skar ett hål i skalet, så att jag kom ner till melonens kött.

Det var enkelt att skära ut en bit :) Jag tyckte det såg fint ut så jag har många bilder på det ;) Vänta! Det kommer en till bild!!

Här ser vi hålet i närbild ;) Hehe

Man kan väl trycka ner hela vodkaflaskan, men jag skulle inte ha så mycket vodka i melonen. 3 dl tyckte jag att skulle vara helt bra. Det kanske melonen skulle hinna suga upp. Jag tryckte ner en tratt.

I tratten hällde jag spriten. Jag hade inte smaklös så det är transbärssmakande sprit. Passar rätt bra med melon, om jag får säga det själv :)

Enda problemet var att melonen inte riktigt ville dricka nån sprit! Nykterist-melon? Helt klart! Tänkte att det kanske hjälper om melonen får luft, så jag skar upp ett till hål, notera till nästa gång: GÖR INTE så! Spriten rann ner i melonen och ut genom det andra hålet, fast det betydde att spriten måste rinna uppåt. Jag tror att det var nog ca. 2 dl sprit i melonen sist och slutligen. MEN den mesta spriten var runt melonens hål. För att spriten ska sprida sig så måste det nog ha fler dagar på sig, tydligen.

Jag kan bra göra om experimentet :) Men jag gör som jag gjorde nu också, jag satte melonen i en bunke! För på så sätt så kunde jag fånga upp spriten som runnit ut. Inget för spontanfesten som man drar igång 3 timmar innan en utekväll! Men som en extra krydda till en fest som man planerat länge kan det vara kul!

En bild, väldigt klippt! Av melonen när den är "färdig" :) Bilden är tagen av min kompis S och stulen från facebook. Jag kommer att meddela henne och hon har möjlighet att säga att den inte får användas :) Men det är den enda bilden som melonen är uppskuren på. Jag får ta min dom :p

Drick alkohol med måtta!!

2 kommentarer:

  1. Prova spruta in spriten med några långa sprutor. Såna där sjukhussprutor :)

    Det borde bli små ingångshål som förhoppningsvis håller tätt vilket gör att du kan sprida ut sticken, och du bode komma längre in i melonen.

    SvaraRadera
  2. Det sku ju vara en idé :) Fast jag vet inte var man får tag i såna sprutor :p

    SvaraRadera