tisdag 23 november 2010

♥Sambon♥ pysslar♥

Pyssel har alltid varit min hobby, inte min sambos. Han kommer sen plötsligt på att han ska pyssla, ett julkort. Jag tycker att det är en jättekul idé :) Jag får äntligen dela min hobby med den jag älskar

Han hade en klar bild på vad han ville pyssla. Ett kort med en ficka på. Sen när han börjar så bestämde han i alla fall att inte ha en ficka, men han ville stämpla vitt på röd bakgrund. Vilket bara är möjligt om man embossar det.



Han väljer bland alla stämplar och tillbehör och fastnar för en ängel. Den stämplar han och embossar vit. Jag hjälper honom med det första gången, men redan andra gången så vill han pröva själv. Värmepistolen vill inte samarbeta, och jag lär mej att den har två värmesteg, steg I och steg II. Jag har alltid använt steg II så jag har inte ens märkt att man inte kan använda steg I. Men efter att vi bytte till steg II så fungerade det utan problem :)


Hur embossa då? Tja, det har jag förklarat förr :) Men aldrig fotograferat. Så här kommer det! Stämpla det som ska embossat, på detta kort stämplar sambon snöflingor. Övre raden är redan klar och nedre raden har han stämplat flingorna och strör nu på embossingpulver. Han stämplade med vattenstämpel, för att det inte ska synas färg igenom ifall embossingpulvret inte fastnar överallt.

Sedan tar han värmepistolen och håller den på lagom längd från kortet. Han värmer tills han märker att embossingpulvret börjar smälta.

Här syns att embossingpulvret till höger har smält, det är mera vitt, medan embossingpulvret till vänster inte har smält än, det är inte lika vitt. Akta fingrarna när du embossar! Det blir väldigt varmt!!



Inuti kortet ville han ha en tomte och ett god jul. Sedan funderade han om man även kan stämpla på vänster sida inne i kortet. Jag sa som det är, han kan göra precis som han vill! Det är hans kort! Endast fantasin sätter gränser. Därför ville han stämpla snöflingor även där. På andra sidan stämplade han och embossade blå snöflingor. Han tyckte att det blev lite mycket vitt så han ville bryta det med en annan färg.



God Jul embossade han i grönt. Stämpeln är placerad så att det ska gå att skriva vem kortet är från. På kortet har jag censurerat hans namn.

På framsidan finns texten: Jul - en tid för eftertanke, omsorg och värme.

Det blev lite svårt att läsa texten, synd... Annars en bra första stämpel och embossing :)

Resultatet blev så här :) Att sätta en blå pappersremsa längst ner var min idé. Men då skulle det ju vara just det, min idé, så min sambo funderade en stund och bestämde sedan att han ville ha två pappersremsor och att de skulle vara blå!

Ett fantastisk resultat för att vara ett första kort :) Och för att både stämpla första gången och embossa första gången :) Helt utan ett exempelkort och direkt på första försöket :)

Behöver jag säga att jag är stolt över min sambo? :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar