lördag 24 september 2011

Höst-målning

En regnig dag satte jag barnen vid bordet tillsammans med varsin färg och papper. Sedan let jag färgerna rotera. Det fungerade otroligt bra fast de är 1-3 åringar. Jag valde täckfärger/vattenfärger, som jag satte en droppe vatten direkt på färgplattan. På det viset är det lättare för barnen att få färg på penseln, och inte så att penseln kommer direkt från vattenburken till pappret.


Mitt färgval var grönt, gult, orange, lila och rött. Sedan valde jag svart till lövet.

Lövet är en stämpel som jag har gjort själv. Problemet med bilden på stämpeln är att jag har tagit kort på den med min telefon och jag kan inte överföra bilden till min dator för min dator har ingen blue-tooth och telefonen har ingen datorkabel. Så den bilden kommer bara jag får ihop den ekvationen.

Barnen fick själva färglägga stämpeln med en pensel, jag färglade den första gången för att vara säker på att det i alla fall skulle komma lite färg, och så hjälpte jag om jag märkte att det inte gick. Samt tryckte ner stämpeln så att det faktiskt gav tryck. Den sista målningen är ett lysande exempel på ett barn som behövde hjälp med att trycka ner stämpeln. Jag räknar till åtminstone fem stämpeltryck i övre ändan av teckningen, trots att det är bara två som syns tydligt. Vissa barn förstod att trycka hårt, ett barn slog ner stämpeln med kraft, vilket också gav ett bra resultat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar